Voorbeeld. De Specialized Alias Multisport Fiets Voor Dames Dames Bijzonder Specialized Alias
De Specialized Alias heeft een aerodynamisch frame en verwijderbare aerobars. (Hoffelijkheid Gespecialiseerd)

Afgelopen donderdag introduceerde Specialized in T2 Multisport in New York een nieuwe 2014 racefiets voor meisjes.

Maar de Alias is niet zomaar een racefiets. Het is een aerodynamische racefiets. En het is ook een triatlonfiets.

Dat is perfect. Het is een fiets met meerdere identiteiten, een beetje zoals de vrouw die Specialized verwacht dat ze er opgewonden van zal raken. De vrouw die wakker wordt, moet binnen haar tempo-intervallen komen en aan het werk gaan. De vrouw die in het weekend een triatlon perst voor de voetbalwedstrijden van haar kinderen. De vrouw voor wie de tag triatleet gelijk wordt gefactureerd naast advocaat, leraar of moeder.

We hebben allemaal een alias – een ambitieuze veronderstelde identiteit”, zegt Erin Sprague, productmanager gespecialiseerde vrouwen. Dit is de fiets om meisjes te helpen hun beste en meest geschikte zelf te worden – en het is de eerste fiets in zijn soort, ontworpen voor vrouwen die deelnemen aan triatlon op middellange afstand.

Daartoe combineert de full-carbon Alias tri-specifieke geometrie met aerodynamische buisvormgeving, een zadelpen met nul-offset en een set aerobars die op een traditioneel straatstuur worden geklikt. Verwijder de aerobars, verwissel een offset-zadelpen en de fiets is klaar voor een groepsrit of een lange dag klimmen. Specialized is van mening dat dit product vrouwen kan helpen enthousiast te blijven over triatlon door een veelvoorkomend probleem te elimineren waarmee ze te maken hebben bij het betreden van de sport – men zou 2 fietsen moeten hebben: een voor training en een speciale trifiets voor racen.

Hoewel het verleidelijk is om te vergelijken met de Alias in de populaire aero-racefiets van Specialized, is de Venge niet helemaal nauwkeurig. Ze zijn ontworpen voor verschillende ervaringen, zegt Rita Borelli, Specialized Womens Road Product Manager. De Alias-geometrie is gebouwd rond een triatlonpositie, zegt ze. Over de Alias is bijvoorbeeld de balhoofdbuis groter en de zitbuishoek steiler, wat de meer naar voren gerichte positie mogelijk maakt bij het rijden in aerobars (77,5 graden op een 51 cm Alias in vergelijking met 74 graden voor een Venge van vergelijkbare grootte). Dit zorgt voor een frame dat geoptimaliseerd is om stabieler te zijn wanneer je in het opzetstuur zit.

De twee versies hebben enkele overeenkomsten, maar vooral in de aerodynamische buisvorming. De Alias-vork, onderbuis, balhoofdbuis en staande achtervorken worden gemotiveerd door Venge, zegt Borelli. Maar de Alias heeft andere kenmerken die de naleving van deze rit bevorderen. Deze omvatten een ronde zadelpen en zitbuis, evenals staande achtervorken die uit een afgeplatte ovale contour taps toelopen tot dicht bij de verbinding van de zitbuis. Het voordeel, zegt Borelli, is dat de Alias aerodynamische voordelen in evenwicht brengt met een soepele rit, zodat je een persoonlijk record kunt vestigen en plezier kunt hebben terwijl je het doet.

Specialized kan ook een gerelateerd aftermarket-accessoire introduceren, de Remora – een handige kleine container die is ontworpen voor gemakkelijke toegang tot voeding op de fiets die net achter de stuurpen in de Alias-bovenbuis wordt vastgeschroefd. Gemaakt van duurzaam rubber met een binnenste plastic basis voor structuur, het is groot genoeg om een bar en 2 gels te behouden. Hij wordt geleverd met rubberen banden, zodat je hem ook op andere fietsen kunt gebruiken. (Voor het geval je je afvraagt, Remora is de titel van een zoetwatervis die zich aan een andere vis hecht ter bescherming en om energie te besparen)

Op dit moment is Specialized van plan om de Alias te voorzien van een tri-ready fiets (met aerobars en zero-offset zadelpen). Ruilen voor een andere zadelpen kost je ongeveer. In de toekomst, stelt Borelli, kan het bedrijf echter besluiten om de Alias te voorzien van beide zadelpennen en ook de aerobars voor een echt allround pakket.

Is er een vergelijkbare fiets voor mannen? Het korte antwoord is nee, zegt Borelli. We ontwerpen fietsen rond een specifieke ervaring om aan de behoeften van de renners te voldoen – en de ontmoeting verschilt voor mannelijke en vrouwelijke renners die hun weg vinden naar de sport van triatlon.

Traders zullen drie varianten van deze tri-ready Alias aanbieden. Elk maakt gebruik van een frame gemaakt van exact hetzelfde FACT 10s carbon, met verschillende componentenbundels. De Alias Guru Tri (eerder getoond) kost ongeveer en heeft een Shimano Dura-Ace aandrijflijn, carbon aerobar extensions, Specialized Pro carbon crankstel en een Roval Rapide CL 40 wielset. De Alias Comp Tri wordt verkocht voor en omvat Shimano Ultegra, metalen aerobars, FSA Gossamer Pro-crankstel en Fulcrum S5-wielen. De Alias Sport Tri op instapniveau heeft veel van dezelfde onderdelen als de Comp, maar zal draaien dankzij een Shimano 105 aandrijflijn. Alle fietsen zijn uitgerust met het Specialized Oura Comp Gel-zadel en zullen de komende maanden in winkels verschijnen.