Naafconversiekit biedt plaats aan bestaande wielen voor gloednieuwe asnormen

We houden van criteria, luidt de oude grap: daarom hebben we er zo veel.

Een van de blijvende zorgen voor fietsers is uw steeds groter wordende aantal criteria voor trapassen en asafstand. De meest recente asstandaard, Boost, is minder dan een jaar oud en verspreidt zich nu al snel door nieuwe mountainbikeframes en vorken.

Onderdelenmaker Lindarets, een relatief nieuw bedrijf dat gespecialiseerd is in het aanpassen van bestaande uitrusting aan nieuwe normen, deelt uw zorgen. De nieuwe Boostinator-naafconversiekits zijn ontworpen om u in staat te stellen uw bestaande wielen op frames en vorken te gebruiken met behulp van de nieuwe Boost-afstand.

Deze eenvoudige kit van Lindarets is misschien de sleutel tot het gebruik van je huidige wielen met die fiets met Boost-afstand in plaats van een nieuwe decoupeerzaag te kopen. Lindarets

Boost is om een paar redenen aantrekkelijk. De asstandaard verlengt de uitvalafstand van 100 mm voor naar 110, en van 142 mm achter naar 148; de reden voor Boost is dat de grotere afstand zorgt voor sterkere wielmontages, omdat hartflenzen naar buiten kunnen worden verplaatst voor grotere steunhoeken. En het systeem zorgt voor meer bandenspeling voor gebruik met de nieuwste 27+ en 29+ bandenafmetingen.

Een van de belangrijkste beweringen over 27+ is dat, aangezien de buitendiameter van een 27+ scooter bijna identiek is aan een traditionele 29er, het mogelijk is om wielmaten te wisselen op een 27+ frame met Boost-afstand, afhankelijk van het soort rijden die je wilt doen. Ben je op zoek naar een zeer lange singletrack-rit met veel scaling? Doe de lichtgewicht, snel rollende spanringen van 74 cm om. Doet u een beetje baldadig bergafwaarts met liften? Schakel over naar 27+ fatties voor meer tractie en demping. Eén fiets, meerdere rijstijlen – dat is een verhaal waar elke rijder van kan houden.

Maar die aantrekkingskracht is gedeukt voor iedereen die bestaande 29er-wielen wil gebruiken met die fiets of frameset. Dat is waar Lindarets binnenkomt. De Boostinator-set bevat een asafstandhouder (voorwiel) of asafstandhouder en schijfrotorafstandhouder / adapter (achterkant) met zes lange bouten. De asafstandhouder past in plaats van een aanwezige eindkap. Op het achterwiel beweegt de spacer het hele wiel naar rechts, waardoor de tape goed wordt uitgelijnd met de rest van de aandrijflijn op een Boost-fiets. De afstandhouder/adapter van de schijfrotor beweegt de rotor terug naar de juiste locatie ten opzichte van de rotor. Vooraan zit de adapter aan de niet-remzijde.Lindarets zegt dat het zijwaarts verschuiven van de wielen een kleine aanpassing zal vereisen om ze samen met het frame en de vork in vlak te krijgen, maar dit zou in veel gevallen mogelijk moeten zijn zonder een volledige herbouw met nieuwe spaken.
De innovatieve Boostinator verschuift de hele naaf naar achteren bij het frame om de tape op één lijn te brengen met alle aandrijflijnen in Boost-afstand. De schijfadapter stelt de rotor weer in lijn met de remklauw. Lindarets

Het slechte nieuws: op dit moment gebruiken Boostinator-kits alleen specifieke hubs, met name sommige versies van DT Swiss (Hope en White Industries-kits zijn in de maak). Je krijgt ook geen enkele van de nevenvoordelen van Boost, zoals de bredere wielconstructie. Terwijl Lindarets Boostinator-kits voor het voorwiel compatibel zijn met Shimano Centerlock-rotoren en -hubs, zijn de achterwielkits niet te wijten aan de rotorafstandhouder.

Het goede nieuws: aangezien DT uw dominante hub-body-leverancier is voor de fietsindustrie, moeten de kits werken met een aantal wielen van andere fabrikanten (zoals Roval, Ibis en Giant) die DT-naaftechnologieën gebruiken. Neem zoals altijd voor de zekerheid contact op met Lindarets en de wielleverancier. Boostinator kits zijn voor een voorwiel en voor de achterkant. Een wiel re-dish kost natuurlijk extra, maar het is nog steeds een stuk goedkoper dan wielen. De kits zoals DT-hubs zijn vandaag te koop, en andere zullen binnenkort volgen.

Joe Lindsey is een oude freelance journalist die schrijft over sport en buitenshuis, gezondheid en fitness, en wetenschap en technologie, vooral waar de 3 componenten in dat Venn-diagram elkaar overlappen.