Aurum Bikes Nieuws - Beste Racefietsen

Ivan Basso en Alberto Contador beginnen hun gloednieuwe merk met de Magma racefiets.

beleefdheid

Nu demonstreerden twee racelegendes een nieuw hoofdstuk in hun carrière. Aurum is je nieuwe fietsmerk van Alberto Contador en Ivan Basso (beiden zijn ook partners in Bend36 skincare). Met negen Grand Tour-overwinningen tussen hen, is het niet schokkend dat de eerste fiets van Aurum een UCI-legale racefiets is, maar een gravelfiets ligt op de tekentafel.

(In het geval dat Aurum een belletje in je schedel laat rinkelen, is dat omdat Norco zijn downhill-fiets de Aurum noemt.)

Contador (links) en Basso (rechts) waren betrokken bij de ontwikkeling en het testen van de Magma. beleefdheid

De Magma met alleen schijfremmen snijdt een schoon en enigszins traditioneel profiel. Het heeft een vlakke bovenbuis en een standaard bevestiging van de stoel. Het bedrijf beweert dat het algemene doel van het ontwerp balans is, waarbij stijfheid, gewicht, comfort en aerodynamica allemaal in aanmerking worden genomen.

Het daaropvolgende frame heeft een constant gewicht van 805 gram (54 cm, ongeverfd), met afgeknotte vleugelvorm (gebaseerd op NACA-vormen) ontworpen in CFD en bevestigd in de windtunnel. Aurum bood echter geen aero-gegevens aan. Comfort, zegt Aurum, wordt geholpen door de dunne staande achtervorken en vorkpoten.

De trapasschaal volgt de BB386 EVO-standaard – momenteel de breedste en grootste diameterstandaard – die Aurum helpt zijn stijfheidsdoelen te bereiken door eigenschappen te leveren om een grote onderbuis te bevestigen, evenals lange en ver uit elkaar geplaatste liggende achtervorken.

De Magma maakt geen gebruik van eigen cockpit- of zitcomponenten. beleefdheid

De Magma is verkrijgbaar in zes framematen (50, 52, 54, 56, 58 en 61 cm). Elke frame-afmeting heeft unieke buisvormen en -afmetingen in een poging om hetzelfde gevoel en dezelfde hantering over de hele scope te behouden. Deze afwerking reikt verder dan de voorste driehoek: elke framemaat heeft een kenmerkende achterste driehoek uit één stuk. De maximaal aangegeven bandenspeling is 30 mm.

Hoewel het een eigentijdse racefiets is, is de Magma vrij van gepatenteerde onderdelen. Het maakt gebruik van een ronde 27,2 mm paal (met verborgen ding), de vorkbuis is rond met een conventionele 28,6 mm diameter waar de stuurpen klemt, en relatief eenvoudige remslang en derailleurbehuizing.
De remslangen lopen via de balhoofdbuis naar het frame. beleefdheid

Remslangen lopen naar het voorste deel van de balhoofdbuis. De leidende slang loopt dan in de vorkbuis voordat hij uit het been over de remklauw verschijnt. De achterste slang loopt langs de onderbuis, rond de trapas en vervolgens in de liggende achtervork. Digitale aandrijflijnbedrading loopt ook naar een balhoofdpoort, maar mechanische aandrijflijnbehuizing loopt door een aansluiting aan de bovenzijde van de onderbuizen.

Met elektronische aandrijflijnen biedt dit routeringssysteem bijna verborgen remslangen, wat de aerodynamische weerstand vermindert, zonder het gedoe van het routeren van de binnenstang of stuurpen. Dat betekent dat het wisselen van staven of stelen niet nodig is om de hydrauliek los te koppelen en opnieuw te ontluchten. Mechanische aandrijflijnen zullen meer weerstand produceren vanwege het blootgestelde derailleurhuis, hoewel het onderhouden van de kabels en behuizing gemakkelijker is dan een volledige interne procedure wanneer onderhoud nodig is.

Aurum Magma geometrie hints

De Magmas-geometrie wijkt niet veel af van de gevestigde racenummers. Een Magmas-hoeveelheid van 54 cm ligt binnen millimeters van een Specialized Tarmac SL7 van 54 cm. Het is relatief lang en laag, met agressieve hoeken (parallelle 73 balhoofd- en zitbuishoeken bij maat 54 en hoger). De twee kleinste maten, 50 en 52, gebruiken een vork met een offset van 50 mm om de overlapping van de teen te verminderen en hebben natuurlijk ook 60 mm; het resterende deel van de maatloop maakt gebruik van een 44 mm offset-vork en heeft 59 mm trail.

De Magma heeft wel een minder aflopende bovenbuis dan veel racefietsen. Vergeleken met zo’n 54 Tarmac SL7, is de Magmas-zadelbuis ongeveer drie centimeter langer (504 mm versus 475 mm), wat zich vertaalt naar een grotere standover (782 mm versus 768 mm). De Magma heeft twee opties voor headset-covers: 8 mm voor een lagere houding en 20 mm voor een meer rechtopstaande houding.

De Magma rolt uit in twee kleuropties – Glacial Blue en Carbon Black – en drie montagekits. De Shimano Enve-constructie heeft Shimanos Dura-Ace Di2-aandrijflijn en hydraulische schijfremmen met Enve SES 3.4 schijfremmen, en Enve carbon bar, stuurpen en zadelpen. Er is ook de Shimano Lightweight-constructie, die exact dezelfde Shimano-componenten heeft, maar lichtgewicht Meilenstein Evo Disc TL-remmen gebruikt, met carbon bar, stuurpen en zadelpen van Lightweight. De uiteindelijke build is SRAM Zipp met Red eTap AXS-remmen en aandrijflijn met Quarq-vermogensmeter, Zipp 303 NSW-wielen en Zipp carbon bar, stuurpen en zadelpen. Alle montages maken gebruik van Schwalbe Pro One 25-banden en Prologo Scratch M5 Nack-zadels.

Aurum-fietsen zijn nog niet verkrijgbaar in de VS. Een woordvoerder zei, Beschikbaarheid uit de VS is een beetje na volgend jaar. Prijzen in Amerikaanse dollars waren niet beschikbaar, maar in de EU worden framesets verkocht voor 4.099 (USD 4.778 op het moment van publicatie) met hele fietsen vanaf 9.799 (USD 11.421 op het moment van publicatie).

We hebben een review fiets in bestelling. Kijk voor onze review van de Aurum Magma binnenkort.

Matt test sinds 1995 fietsen en alle soorten fietskleding.