Ibis voegt compatibiliteit met plus-size fietsen toe aan twee van zijn 27.5er racefietsen, en we hebben er een op de proef gesteld

Ron Kocho

Ibis is het nieuwste merk dat het 27.5+ bandenplatform gebruikt met de toevoeging van compatibiliteit met zijn Mojo 3 en het updaten van de bestaande Mojo HD3. Het bedrijf past de plus-size-behandeling op een speciale manier toe: de twee mountainbikes voor de weg hebben ontwerpen van 70 cm, misschien geen 29ers, zoals vrijwel elke andere grote fiets die tot nu toe is uitgebracht. Het resultaat is een even onderscheidende rit die de perceptie van de band met hoog volume voor veel rijders zal veranderen – het deed zeker de mijne.

De Mojo van de derde generatie heeft een gloednieuw ontwerp met een veerweg van 130 mm dat slechts losjes is gebaseerd op de Mojo 2 die in 2005 werd opgericht. . (Boost maakt strakke liggende achtervorken van 425 mm mogelijk en ruimte voor een band van maximaal 7 cm breed.) De geometrie is vrijwel standaard voor een moderne trailfiets, met een balhoofdhoek van 66,8 graden gecombineerd met een veerweg van 140 mm vork. Ibis zegt dat de hoogte van de trapas na het instellen van de doorzakking precies hetzelfde is bij een band van 6 cm en 7 cm. Het geclaimde framegewicht voor de Mojo 3 is slechts 25 kg, en mijn grote testfiets woog 124 kg, volledig gemonteerd.

De gloednieuwe achterbrug met Boost-breedte voor je HD3 (links) onthult extra bandenspeling voor banden tot 7 cm. Saris Mercanti

De bijgewerkte Mojo HD3 met 150 mm veerweg combineert de specifieke voorste driehoek en schok van de vorige update (zie de gerelateerde link hieronder), maar voegt een Boost-breedte achterkant en koppeling toe. De resulterende achterbrug behoudt dezelfde 430 mm liggende achtervorklengte en ophangingskinematica als voorheen – hij is alleen breder voor banden van ongeveer 7 cm breed. Dit zal een doorlopende verandering zijn in toekomstige HD3-modellen, en zal vanaf april ook worden aangeboden als een upgrade voor bestaande fietsen. HD3-frameworkkosten blijven precies hetzelfde als voorheen; de upgradekit, zoals onderste link en hardware, zal worden uitgevoerd

Ik heb een week doorgebracht om kennis te maken met de Mojo 3 op de paden rond mijn berghuis in Zuid-Californië. Na talloze speciale 27.5+ fietsen en veel omgebouwde fietsen te hebben gereden, geloofde ik dat ik een goed idee had van waar het bandenplatform met hoog volume over ging, maar ik moet toegeven dat de nieuwe Ibis Mojo 3 me verraste. De meeste fietsen met een grotere maat hebben een beetje een monstertruck- of fatbike-textuur, maar die niet.

“Simpel gezegd, dit was het lichtste, meest levendige gevoel, en misschien ook wel een van de zeer plezierige 27.5+ fietsen die ik tot nu toe heb gereden.”

Simpel gezegd, dit was het lichtste, meest energieke gevoel, en misschien wel een van de leukste 27.5+ fietsen die ik tot nu toe heb gereden. Het heeft alle hobbelnivellerende eigenschappen en tractie van een plus-fiets zonder dat het zo aanvoelt. De onconventionele manier om een band van 27,5+ te verdienen op een fiets van 70 cm, in plaats van een 29er zoals vrijwel elke extra fiets met een grotere maat, leek zijn vruchten af te werpen. Er zijn een paar tekortkomingen (daarover later meer) maar het resultaat is een verbazingwekkend goede plus-size fiets met snap en levendigheid die hem op zichzelf in een klasse plaatst.

De Mojo 3 houdt van klimmen – hoe steiler hoe beter. Ron Kocho

Alles aan deze fiets, van vering tot tackelen, voelt perfect aan voor een routefiets met een veerweg van 130 mm. Het verbeteren van de prestaties is geweldig, met veel antisquat ingebouwd in het systeem om bobbelen of beweging tijdens het trappen te voorkomen. De geweldige vering in combinatie met de waanzinnige tractie van de plus-size banden, de beoogde technische beklimmingen werden veel, veel eenvoudiger. Het hardlopen is stabiel, vooral met de banden met een grotere maat, maar de fiets heeft ook een wendbare zijkant waardoor hij gemakkelijk door krappe bochten kan waaien.

Aangezien de Mojo 3 ook een gewone fiets van 70 cm kan zijn, ben ik er een dag mee bezig geweest om hem op die manier af te stellen. Hoewel het nog steeds een zeer goede fiets is, gaf ik er de voorkeur aan om in elk wegscenario banden met een grotere maat te gebruiken. Dit verbaasde me. Ik heb de neiging om ongeveer 70% van de tijd de voorkeur te geven aan normale 29er-wielen op 29er/27.5+ platforms. Ik schrijf mijn smaak van de plus-size wielen op dit model toe aan het gebruik van 7 cm wielen in combinatie met alle Ibis 741 velgen met 35 mm binnenbreedte: dit geeft de fiets een setup die ik graag plus licht noem, aangezien er nauwelijks gewicht is straf voor de extra tractie en flotatie. De Ibis-velgen creëren een schokkend goede plus-size setup, vooral met banden van 7 cm, omdat ze redelijk licht en breed genoeg zijn voor bandenondersteuning bij een spanning zo laag als 12 PSI.
De bandenspeling is erg krap op de Mojo 3 met banden met een grotere maat, maar het werkt. Ron Kocho

Het enige nadeel van deze fiets is het simpele feit dat de speling van de achterbanden een beetje krap wordt – een gevolg van het zo kort houden van de lengte van de liggende achtervork. De Schwalbe Nobby Nic 2.8-band droogt gewoon mooi, maar ik kwam wat wrijving op de bovenste hefinrichting tegen bij het uitbodemen. Het komt erop neer dat de banden een stuk rekken bij gebruik; Ik experimenteerde met een nieuwe fiets en ontdekte dat de Nobby Nics tot 2,5 mm hoog kan worden. Maar Ibis heeft sindsdien de bovenste link opnieuw ontworpen, dus dat is een non-issue geworden.

Hoewel ik de HD3 niet in zijn plus-formaat configuratie heb kunnen controleren, verwacht ik vergelijkbare resultaten en rijgevoel. Abner Kingman

Ik kreeg niet de kans om op de HD3 te rijden met de Boost-brede achterkant op een positieve manier, maar ik verwacht vergelijkbare resultaten en meer bandenspeling vanwege meer liggende achtervorken. De Mojo 3 is nu beschikbaar, met de uitzonderlijke Combination-build die in juni beschikbaar komt. Framesets retail voor en complete fietsen beginnen bij voor de specifieke Blend build. De HD3 is vandaag toegankelijk. Framesets zijn verkrijgbaar voor met complete cycli, beginnend bij de Special Blend-constructie met een XT 1x-aandrijflijn.