Matt Phillips

In 2009 ben ik eigenlijk een autobedrijf begonnen, vertelt de oprichter van Karmic Bikes, Hong Quan, over het kronkelige pad dat hem leidde van zijn jeugd in Brooklyn, New York, naar het starten van een klein e-bikebedrijf in Silicon Valley.

Quan groeide op met fietsen en na zijn afstuderen aan Columbia University als teampresident van het wielerteam, begon hij zijn carrière op Wall Street als analist voordat hij naar het westen verhuisde. Ik ben eigenlijk naar Noord-Californië verhuisd vanwege mountainbiken, niet vanwege technologie. Hij zegt dat ik toch in de techniek ben beland.

Bieden e-bikes nog een goede workout?

Ongeveer 10 jaar werkte Quan bij tech startups, aanvankelijk in operations, maar later hielp hij mensen bij het bouwen van hun bedrijf. Van Qarmic Motors, een on-demand auto-aankooponderneming, zou Karmic Bikes zich in 2014 ontwikkelen.

Quan verkocht uiteindelijk Quarmic Motors, maar hij gebruikte veel van dezelfde transportgerichte ideeën om Karmic e-bikes te ontwikkelen. Vanuit het perspectief van de fietsindustrie, slechts een niche binnen de fietsindustrie. Maar ik denk dat ze een grotere kans zijn op het gebied van transport, zei hij.

Ik heb versie één van de Karmic Koben S getest: een elektrische fiets van klasse drie, een aanduiding voor fietsen met motorondersteuning tot 28 mph. De fiets heeft een Bafang 350 watt motor met een middenmotor, die zo’n 80 Newtonmeter koppel genereert. Het heeft ook een batterij van 460 wattuur voor een geschat bereik van 45 mijl.

De Koben Motor Matt Phillips

De Koben S is een gebruiksvriendelijke ebike. Er zijn geen verbonden functies of smartphone-apps. De linkerzijbalk heeft vijf knoppen die het systeem aanzetten. Het stelt de rijder ook in staat om uit vijf verschillende ondersteuningsniveaus te kiezen. Tweekleurige schermen met achtergrondverlichting bieden basisinformatie zoals brandstofmeter (grafisch), snelheid, maximum, gemiddelde, afstand en reis en totaal.

U hebt toegang tot meer instellingen en informatie in het met een wachtwoord beveiligde menu. Hiermee kunt u onder andere de begrenzing van de hulp instellen tussen zeven en 37 (!) mijl per uur. Natuurlijk, zodra ik dit menu vond, heb ik de limiet van mijn recensiefietsen ingesteld op 37 mph. De Bafang-motor is niet krachtig genoeg om de fiets te trekken. Dit betekent dat de ruiter niet zo aerodynamisch is als een stal. Het kan de fiets alleen 28 mph op flats duwen, ook al is de hulpgrens hoger.

Matt Phillips

Het display heeft een USB-poort waarmee je je telefoon, lamp of ander apparaat kunt opladen. Dit kan echter het fietsbereik beperken.

Het batterijbereik varieerde, zoals altijd, afhankelijk van het ondersteuningsniveau en het terrein.

Vijfenveertig mijl is aannemelijk als de rijder de middelste hulpmodus gebruikt; gebruik de laagste ondersteuning en het bereik is waarschijnlijk meer dan 50 mijl. Mijn bereik werd teruggebracht tot 20 mijl door de hoogste hulpmodus te gebruiken.

Het Kobens frame, gemaakt van aluminium en geanodiseerd voor duurzaamheid en weinig onderhoud, is van aluminium. De batterij zit bovenop de onderbuis en hoewel deze opstelling er niet zo slank uitziet als een geïntegreerde batterij, maakt het de batterij wel heel gemakkelijk te ontgrendelen en te verwijderen voor de veiligheid (een vervangende batterij is), of opladen. De vork is van carbon met een taps toelopende stuurbuis; het heeft dezelfde lengte als een 120 mm geveerde vork, dus het verwisselen van de standaard stijve vork voor iets meer (en zwaarder) zal de geometrie van de fiets niet veranderen.

Matt Phillips

Geometrie is opgesteld door Joe Murray; een van de meest succesvolle mountainbike-racers van de jaren 80 en nu een gerespecteerde ontwikkelingsgoeroe voor frame en onderdelen. Deze fiets is ontworpen voor gebruik in stedelijke omgevingen. Het heeft een kleine cockpit en wielbasis die rechtop rijden en eenvoudige bediening mogelijk maakt. Het frame heeft veel standover-ruimte, wat altijd fijn is gezien het start/stop-karakter van stadsfietsen. De 27.5/650b-wielen zijn verpakt in 42 mm brede Panaracer-slicks.

Matt Phillips Matt Phillips

Een Nuvinci 380 traploze / versnellingsloze CVT-achternaaf is zwaar als de hel, maar biedt een bereik van 380 procent. Een draaigreep past de verhouding van de naaf aan. Het is niet moeilijk om te leren, maar het vereist wel enige oefening.

Een heel mooi ding over de Koben Ss-motor en CVT: ze zorgen voor een zeer soepele en stille aandrijflijn. Er is een klein motorgeluid te horen wanneer u vanuit stilstand accelereert, maar het is zeer minimaal. Er zijn geen schakelgeluiden of derailleurgeluiden. De Bafang-motor was onberispelijk en zorgde voor een sterke, soepele kracht.

De V1 Koben S is, in vergelijking met andere klasse drie e-bikes, heel eenvoudig. Er zijn geen lichten, spatborden of rekken en er zijn geen verende voorvorken. Het was, mede om deze redenen, een van de meest betaalbare klasse drie e-bikes die te koop waren.

Uiteindelijk hield ik de Koben zo lang in mijn bezit dat ik, begrijpelijkerwijs, Quans geduld probeerde. Hoewel het niet de bedoeling was, was deze langere periode informatief.

Toen ik de Koben S in bezit nam, had ik niet veel e-bikes gereden, maar tijdens mijn tijd bij de Koben stapte ik op veel meer en leerde ik veel over de categorie, wat me hielp mijn mening over de Koben S te vormen.

Maar meer dan dat, mijn tijd bij de Koben maakte duidelijk dat e-bikes in twee werelden bestaan. Een daarvan is de fietswereld, waar de fundamenten van de fiets in meer dan een eeuw weinig zijn veranderd; de andere is de wereld van de elektronica, en die wereld beweegt zich in een razend tempo.

De batterijen, motoren en microprocessors van e-bikes zijn voortdurend in ontwikkeling. Weet je hoe een smartphone direct verouderd kan zijn en kan worden vervangen door een betere op het moment dat hij wordt gekocht? Zo zien e-bikes er nu uit. Het is de meest levendige, maar onrustige categorie in de wielersport, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven in de nabije toekomst.

Tijdens mijn tijd op de motor heeft Karmic twee belangrijke wijzigingen aangebracht aan de Koben S. De V2-revisie omvatte een Gates-riemaandrijving en spatborden. Het voegde ook een vork met steekashandvat toe, een 500Wh grotere batterij (ongeveer 10% meer bereik), nieuwe banden (WTB’s 47 mm Horizon) en voor- en achterlichten. Dat alles verhoogde de prijs van de fiets van naar Dat is eigenlijk een geweldige deal voor alle upgrades die Quan heeft toegevoegd, en het is nog steeds een van de minst dure klasse drie e-fietsen op de markt.

Quan zei dat hij door de vraag van de klant gedwongen was om lichten toe te voegen aan de V1 Koben S die hij beoordeelde. Mijn rij-indrukken voor de V1 kunnen worden toegepast op de V2 omdat de geometrie, het frame, het vorkmateriaal, de motor en de controller hetzelfde zijn.

Matt Phillips

Toen ik deze recensie van de V1 Koben S aan het afronden was, vertelde Quan me dat V3 bezig was, hoewel hij geen details wilde delen.

Tegen het einde van mijn tijd met de V1 Koben S mocht ik enkele van de nieuwste e-bikes van de grote spelers uitproberen. Ze zagen er geweldig uit, waren goed geïntegreerd en zeer soepel afgehandeld. De Koben S ziet er misschien onhandig uit met zijn externe batterij, maar zoals hierboven vermeld, heeft dit ontwerp voordelen – en de Koben S is vanaf de grond af ontworpen als een e-bike, in plaats van achteraf op een bestaand fietschassis te worden gemonteerd.

Maar toen ik enige tijd aan boord van de andere e-bikes doorbracht, begon ik een conflict te krijgen over het weggedrag van Kobens. Quan wilde dat het snel te hanteren was, zodat het zich in dynamische stedelijke omgevingen kon verplaatsen. En in deze omgeving is de Koben S inderdaad erg reactief/wendbaar/behendig. De korte en rechtopstaande positie zorgt voor een geweldig zicht; de korte wielbasis helpt om bochten te maken in een kleine ruimte; het smalle stuur helpt hem door nauwe gangen te knijpen; de krachtige motor geeft je een vechtkans bij het surfen op het verkeer.

De Koben S was een heel ander dier dan de drukte van een stedelijk centrum.

De Koben S is ongemakkelijk en darty wanneer uw verkeersdrempels tegen de motorondersteuning worden uitgeschakeld. Dit is een mooie zachte snede die veel comfortabeler is dan de abrupte harde sneden die veel e-bikes gebruiken. Het gevoel wordt niet geholpen door het hard rijdende frame en de vork, en gevoelloze (hoewel krachtige) TRP-remmen die moeilijk te moduleren waren. Lagere drukken waren nuttig voor de Panaracer-slicks, maar ten koste van meer knijpvlakken.

Toen ik deze fiets vergeleek met de nieuwere elektrische fietsen van klasse drie, voelde ik me zelfverzekerder en zat ik op 28 mph. De snelheid kan in bepaalde situaties een voordeel zijn. Het handelt bijvoorbeeld bij lagere snelheden beter dan een stabielere klasse drie ebike. Deze fiets kan zwaar en omslachtig aanvoelen als je niet rondzwerft.

Een rijder die in drukke gebieden rijdt, heeft een lagere gemiddelde snelheid dan iemand die op voorstedelijke wegen pendelt. Dus als je de Koben S koopt, houd dan rekening met je rijomstandigheden. Ik woon in een kleine stad en de meeste van mijn reizen door de stad zijn vlak. De wegen zijn erg recht en waardeloos: een stabielere, soepeler rijdende en langzamer sturende e-bike is beter geschikt voor mijn situatie, maar als je veel moet manoeuvreren met lage snelheden in stadsverkeer, is de Koben S zou beter voor je kunnen zijn.

De Koben S is op dit moment een aantrekkelijk en competitief product in een snel evoluerende categorie. Maar het valt nog te bezien of het kleine bedrijf van Quan in staat zal zijn om zijn concurrenten met diepere zakken bij te houden in een categorie die zo snel en technologieafhankelijk is als e-bikes. Quan is gepassioneerd door fietsen en kent alle valkuilen van startup-technologie, dus hij heeft een vechtkans.