Deze e-bike is gemaakt voor lange ritten op de weg en kan elke groep bijbenen of je helpen om weg te komen

Gewicht: 20kg. (S)

Klasse: Type 3

Motor: 250w Yamaha

Batterijduur

: 500Wh Framemateriaal: Aluxx-SL aluminium

Aandrijving: Shimano Ultegra met 105 voorderailleur

Remmen: Shimano Ultegra hydraulische schijf

Wielmaat: 700c

De ideale fiets voor: Iedereen die wil vliegen op straat of gelijke tred houden met snellere rijders

Daar gaan we! E-bikes in Amerika zijn van nieuwigheid gegroeid tot, in sommige steden en buurten, vrij gebruikelijke strategieën om zich te verplaatsen. Je hoeft niet hard te zoeken om iemand te vinden die over de weg raast of op een fietspad breed glimlacht, gemakkelijk trapt, veel sneller beweegt dan je zou verwachten.

Wat je echter vooral ziet zijn mensen op stadsfietsen, cruisers en bakfietsen (en veel mensen die eten bezorgen). Misschien een mountainbike of twee. Wat nog ontbreekt, zijn straatfietsen met trapondersteuning. Maar ze komen eraan, snel. Focus, Pinarello en Giant zijn drie merken samen met opties, en er komen er nog meer aan. Van de huidige fietsen is deze Giant Road E+1 de meest verkrijgbare en toegankelijke.

Het is ook behoorlijk verbazingwekkend.

De batterij is beter geïntegreerd in het frame dan de meeste, daarom ziet de fiets er visueel strak en snel uit. Het lijkt, in het ideale licht, op een racefiets. De Yamaha-motor trapt vrij naadloos in terwijl je trapt, dus de hulp is natuurlijk en soepel. De kracht is dat echter niet. Dat voelt anders dan al het andere. Op de hoogste stand stuwt de motor je snel op tot 28 mph. Dat is vliegen.

De batterij is mooi geïntegreerd in het frame. Trevor RaabDe Giant Road E+1 is echter gemaakt voor meer dan alleen woon-werkverkeer. Het is een rechte racefiets die bedoeld is om grote bergen te beklimmen, gelijke tred te houden met snelle groepsritten en je te helpen verder te fietsen, met minder inspanning dan een traditionele fiets. Daarin slaagt hij ook – op manieren die worden verwacht en ook sommige die verrassend zijn.

Geweldige verandering

Veranderen wordt niet veel beter dan met Shimanos Ultegra.

Krachtige batterij

De batterij van 500 Wh kan ritten van 80 mijl of meer van stroom voorzien.

Slimme bediening

Gebruik het deck om je lampen, gps of smartphone op te laden.

Stout Vork

Het stijve frame en de vork helpen de remkrachten te beperken.

ton koppel

Yamaha’s motor met hoog koppel helpt bij het creëren van een natuurlijk gevoel.

Gigantisch frame en geometrie

Het E+1 frame en de vork zijn gemaakt van Giants lichtgewicht Aluxx-SL aluminium. De geometrie lijkt erg op Giants endurance racefiets, de Contend. Hoewel de fietsen door afzonderlijke teams zijn ontwikkeld en in verschillende fabrieken zijn gebouwd, hebben ze vergelijkbare hoeken, reikwijdte en stapel. De overeenkomsten zijn misschien toevallig, maar ze zijn ook toevallig. De Contenden is een geweldige fiets die de rijder in staat stelt om het comfort te behouden tijdens langere ritten, zonder al te veel afbreuk te doen aan de prestaties. De E+1 voelt erg gelijkaardig aan.

Deze inhoud wordt geïmporteerd uit embed-name. Mogelijk kunt u dezelfde inhoud in een ander formaat vinden, of u kunt meer informatie vinden op hun website.

Het heeft een uitgebalanceerde rit die stabiel en neutraal is. De drop-bar plaatst je in een agressievere positie dan veel e-bikes, wat helpt als je door bezoekers rent of bergafwaarts bombardeert. De E+1 gaat niet door S-bochten zoals Giants 6 kg TCR, maar het is een capabele, sportieve rit die je op open straten of drukke stadsstraten zult waarderen.

Een belangrijk verschil tussen de e-bike en Contend zijn de liggende achtervorken. Ze zijn langer op de E+1 om ruimte te maken voor de motor. Die extra lengte draagt waarschijnlijk bij aan het uitgebalanceerde, stabiele gevoel van de fiets. Giant maakt slechts één versie van de fiets, de E+1 die hier wordt besproken, en biedt deze in drie maten aan: klein, medium en groot.
De 250 watt Yamaha-motor komt in actie om de snelheden te verhogen tot 28 mph. Trevor Raab

Krachtige motor en batterij

De Es-motor is geweldig. Gemaakt door Yamaha, scheurt hij het meeste koppel (80 Nm) van alle algemeen beschikbare opties. Het meest vergelijkbare model van Bosch levert bijvoorbeeld 63 Nm koppel in de hoogste vermogensstand. Het extra koppel van Yamaha zorgt ervoor dat de fiets pittiger aanvoelt bij minder trapkrachten.

De 250w Yamaha-motor is gekoppeld aan een 500Wh lithium-ionbatterij om te produceren wat aanvoelt als serieuze kracht. Het systeem heeft vier vermogensmodi die steeds meer toename geven op basis van hoeveel kracht je in de pedalen steekt. Er is ook een loopmodus voor wanneer u uw fiets over een trottoir moet duwen.

De stijve Aluxx-SL-vork helpt de fiets onder controle te houden wanneer je op de rem trapt. Trevor Raab

De batterijlading gaat lang mee en ik kan bijna 25 mijl rijden in de totale energiemodus. Andere gebruikers hebben gemeld dat ze 80 mijl of meer halen op een enkele lading met de laagste energiemodi. Het op het stuur gemonteerde controlecentrum vertelt je hoeveel bereik je nog hebt, dus het is gemakkelijk om ritten te plannen op basis van de beschikbare lading. De batterij en de motor wegen samen 66 kg, dus het is een functie die u wilt gebruiken.

Het controlecentrum heeft ook een USB-poort, waardoor het mogelijk is om tijdens het rijden lichten, een GPS-eenheid of zelfs je telefoon op te laden. Dat is best handig.

Verwant verhaal

Meer dan de Watts

De E+1 wordt geleverd met Shimano Ultegra shifters, remmen en achterderailleur. Er is een 105 voorderailleur, FSA crankstel met 50/34t kettingbladen en Schwalbe 32c Durano banden.

Daarnaast krijg je een aluminium stuur en stuurpen van het merk Giant, een carbon Contact-zadelpen en PR-2 schijfwielen. Het is natuurlijk een iets lagere kwaliteit onderdelen dan je op een standaardfiets voor deze prijs zou vinden. Maar het is kwaliteitsmateriaal dat goed werkt.

Het meest verrassend zijn de remprestaties. We houden van de manier waarop Ultegra-remmen aanvoelen op lichtgewicht racefietsen, maar ik was behoorlijk verrast over hoe goed ze voelden met deze veel zwaardere rit. Giant heeft blijkbaar het frame en de vork op de ideale plaatsen versterkt om de aanzienlijke krachten aan te kunnen die worden gegenereerd wanneer je de remmen bereikt op een fiets van 20 kg die 72 km/u rijdt. Er is wat trillingen door het frame gekomen, maar niet overdreven. En hoewel de remafstand groter is dan die van een typische fiets, voelde het toepassen van remkracht soepel en consistenter.

4 Fietssloten Om Uw Rit Veilig Te Houden

gek licht

Rocky Mounts Carlito
Super draagbaar en weegt minder dan een pond.

Een eigenaardigheid: de fiets gebruikt snelspanners voor en achter. Gezien de krachten waarmee de fiets moet omgaan en de manier waarop gewone steekassen worden, was het verrassend om ze niet op deze fiets te zien. Tijdens mijn test heb ik nooit een probleem gehad, maar ik voel me een stuk comfortabeler met de extra veiligheid van steekassen die mijn wielen op hun plaats houden.

Andere E+1-problemen

Afgezien van de quick-release assen, heeft de fiets veel solide, betrouwbare componenten, en ook enkele geweldige. Het werkt echt goed. Als je je eenmaal aan de langere remafstanden hebt aangepast, kun je de fiets over het algemeen net als elke andere snelheid naar beneden halen, als je goed oplet, geef jezelf dan de ruimte om het uit te voeren en de omstandigheden zijn gunstig.

Dat is iets waar je rekening mee moet houden, omdat deze fiets, in tegenstelling tot alle andere, het opmerkelijk gemakkelijk maakt om kont te vervoeren. En met 20 kg is er heel wat te slepen. Hij is niet zo wendbaar als een stadsfiets. De 32c-banden zijn geweldig voor op straat, maar voelen toch een beetje smal aan voor stadsstraten, waar je misschien iets breders wilt dat je met een lagere druk kunt gebruiken voor een betere grip. Het extra gewicht van de fietsen in combinatie met hogere snelheden kan grind en andere gevaren op de weg veroorzaken, vooral op kruispunten, onvoorspelbaar als je niet oppast.

Ondanks de stevige onderbuis ziet de rest van het frame er strak en snel uit. Trevor Raab Potgaten die op een standaardfiets hinderlijk zijn, kunnen je zwaar maken als je 40 km/u rijdt op een fiets die twee keer zoveel weegt. En dit geldt voor bijna elke e-bike, maar hetzelfde kan gebeuren als je 15 of zelfs 20 met een ijskoffie in één hand, want dat is ook gemakkelijk te doen op deze fiets. Als ik de fiets vaker in de stad zou gebruiken, zou ik op zoek gaan naar bredere opties om sommige van die klappen te verzachten en meer tractie te bieden op grind en natte wegen. Gelukkig accepteert de E+1 banden van ongeveer 38 mm breed.

Inschrijven op heuvels en met groepen

Met deze elektrische fiets kunt u: gelijke tred houden met het verkeer in de straten van de stad; rijd om door de stad of naar de volgende stad te rijden zonder te zweten; hangen met behulp van een snelle groepsrit; ga langzaam genoeg om bij die groep te blijven terwijl ze een cijfer van 10 procent oplopen; en bombarderen met 71 km/u in een blauwe spijkerbroek, Vans, samen met een rugzak.

De krachtige motor brengt je in de spits zo’n 45 km/u, als je wat moeite doet. Op vlakke straten voelt die snelheid als vliegen. Zoals de meeste e-bikes, is deze zwaar, maar verbazingwekkend genoeg voelt trappen op lagere snelheden natuurlijker aan dan op sommige andere e-bikes. Het kan zijn dat de fiets wordt geleverd met een dubbel kettingblad (de meeste e-bikes hebben er maar een), waardoor je een bredere set versnellingen hebt om uit te kiezen.

Op steile hellingen was het gemakkelijk om tot een cadans te komen die voelde alsof ik wat had gepusht, maar met een van nature grote cadans om de boost te krijgen die ik nodig had. In een gemakkelijke versnelling en consistente spin, kon ik met 16 km/u dubbele cijfers bereiken in volledige boost-modus zonder te zwaar te ademen. Door naar een nog gemakkelijkere versnelling te gaan, of een lager vermogensniveau, kon ik comfortabel met 5 of 10 km/u klimmen.