2013 Scott-genie. Betere Looks, Grotere Wielen
Vernieuwde goeroe

De nieuwe Genius heeft weinig gemeen met eerdere versies. Hoewel de fiets nog steeds een instelbare geometrie heeft, is hij lichter en slanker en, het belangrijkste, heeft de 66 cm-wielen gedumpt. De vernieuwde versie is er in twee versies: de 700 heeft een veerweg van 150 mm en wielen van 70 cm (afgebeeld), samen met de 900 heeft een veerweg van 130 mm en is geconstrueerd met 29er-wielen. Beide hebben carbon frame-opties en een nieuwe, dunnere schok. Beide middelgrote frames, met schok, wegen een geclaimde vijf pond. Hieronder vindt u enkele van de hoogtepunten.

van 7

DT Swiss Nude2 Shock

De nieuwe schokbreker heeft een strakker profiel en is 200 gram lichter dan de oude trekschok. Het is ook weggestopt onder de bovenste buis, waar het beter beschermd is tegen de elementen. Twee luchtkamers stellen passagiers in staat om uit drie modi te kiezen – volledig reizen, gedeeltelijk reizen en beveiligd naar buiten – met een beweging van een hendel op het stuur. Door het reizen te veranderen, verandert de geometrie van de fiets, waarbij de lagere veerweginstellingen de fietsen racierhoeken geven. In vergelijking met de oude fiets heeft de nieuwe Genius een meer progressieve schoksnelheid, die het uitbodemen beperkt, en normale oog-tot-ooglengtes gebruikt, waardoor rijders schokken kunnen verwisselen.

van 7

TwinLoc

De TwinLoc-afstandsbedieningshendel bedient zowel de vork- als schokveringconfiguraties, zodat rijders kunnen wisselen tussen volledige veerweg, gedeeltelijke veerweg en vergrendeld. Scott roept op om zijn drie schokinstellingen LTD, voor vergrendeling, trail en afdaling. De 29er maakt gebruik van een 34 mm Fox-vork, met een veerweg die met 150 tot 120 mm kan worden verminderd. Het 27.5-model gebruikt een vork van 32 mm met een veerweg van 130 mm, die niet kan worden verkleind.

van 7

Stijvere voorkant Scott beweert dat de voorkant van de fiets, met taps toelopende balhoofdbuis, 20% sterker is, maar net zo licht als eerdere modellen. Interne kabelgeleiding helpt bij het opruimen van de wirwar die wordt veroorzaakt door de TwinLoc-kabels – een voor de schok, een andere voor de vork. De 900 heeft 450 mm lange liggende achtervorken en een 100 mm hoge balhoofdbuis van 69 graden die oploopt tot 69,5 graden in de trail-instelling. De 700 heeft 440 mm lange liggende achtervorken en een 110 mm hoge balhoofdbuis van 67,7 graden die op de weg steiler wordt tot 68,2 niveaus.

van 7

Geïntegreerde rembevestiging

De Genius maakt gebruik van een geïntegreerde achterrembevestiging in post-mount-stijl. Scott zegt dat dit gewicht bespaart. De houder werkt voor 180 mm rotoren, maar rijders kunnen 200 mm rotoren met een adapter geleiden. De Guru maakt ook gebruik van Scotts IDS-SL uitvaleinden, die zijn geconstrueerd rond de starre 142×12 asstandaard, maar ook 135×12 mm en 135×10 mm assen accepteren.

van 7

Beefy trapas

Beide Genius-modellen hebben een geïntegreerde kettingvanger die aan ISCG-05-lipjes wordt vastgeschroefd en voorkomt dat gevallen kettingen koolstofvezel beschadigen. De fietsen hebben interne kabelgeleiding en specifieke kabelstops voor SRAM- of Shimano-voorderailleurs. Er is zelfs een interface voor een dropperpaal met binnendraden, zoals de Reverb Stealth. De oversized pressfit 92 mm trapas is 30 procent stijver in vergelijking met eerdere versies.

van 7

Eerste indruk

Het Amerikaanse kantoor van Scott is gevestigd in Sun Valley, Idaho, waar meer dan 400 mijl aan mountainbikepaden te vinden zijn. Hoewel we alleen het oppervlak van het uitgestrekte singletrack-netwerk van die gebieden hebben bekrast, hebben we een aantal uitstekende eerste indrukken van hun nieuwe fietsen.

De twee trapten mooi en konden bijna doorgaan voor XC-racefietsen in de korte reismodus. De 900 maakten echter snel werk van hun eerste singletrack-klim. Hij leek sneller en gemakkelijker te rollen dan de 700. Desalniettemin had de 700 een comfortabelere klimpositie en leek hij iets meer grip te bieden.

Nadat het pad naar beneden was gedraaid, kwam de 700 tot leven. Het voelde veel wendbaarder, zelfverzekerder en speelser in vergelijking met 900. Hoewel het geen slechte afdaler was, wilde de 900 ploegen over obstakels langs de weg en niet rondspringen. Het voelde echter veel veiliger op snelheid dan de 700.

Kiezen tussen de fietsen zou moeilijk zijn, vooral als je er zo weinig tijd aan hebt besteed. Maar ik kan dit wel zeggen: als je de voorkeur geeft aan wijd open afdalingen en snelle paden of je graag een weg baant door rotstuinen, dan is de 900 een geweldige keuze. Als je strakker, meer technisch terrein wilt, dan is de 700 misschien gewoon het ticket.

Beide fietsen zullen in december beschikbaar zijn en elk zal in vijf versies komen (twee carbon en drie aluminium). Prijzen variëren van tot