Overzicht Liv Avail Advanced Pro 1 Force - All-road Fiets Voor Dames

Deze top-of-the-line damesfiets blinkt uit op bestrating, vuil en natuurlijk grind.

The Takeaway: een supersnelle, capabele racefiets voor dames die straat, paden en grind aankan en er geweldig uitziet.

  • Nieuwe 32 mm banden
  • Lichter dan ooit carbon frame speciaal afgestemd op meisjes
  • Soepel en snel schakelen met SRAM Force eTap AXS

Gewicht: 81kg. (XS)

Liv heeft zijn Avail Advanced-uithoudingsfiets geüpdatet en het resultaat is een rit die flexibeler is dan ooit. Een van de grootste updates is een verandering in banden van 32 mm ten opzichte van de 25 mm-banden waarmee eerdere iteraties werden geassembleerd om extra tractie en controle over vuil en grind te bieden, naast bestrating. De productmanagers van Livs hebben de grotere banden niet zomaar een klap gegeven en ze van de deur gestuurd: de geometrie van het frame is gecorrigeerd om de grotere banden te compenseren, zodat deze zo goed mogelijk rijdt.

Ik reed met deze fiets op geplaveide straten, waar hij zijn mannetje stond op steile beklimmingen en bochtige afdalingen, en op grindpaden, waar hij echt tot leven komt. Ik nam het voor een traan op een tamme singletrack, waar het verrassend wendbaar en levendig was geweest.

De Avail is een generalist, geen specialist. Trevor Raab

Onze inspectiefiets is gebouwd met een Force eTap AXS-groep met 12 versnellingen. De Force eTap was razendsnel en uitbundig, maar hetzelfde frame, met dezelfde Giant-wielen en 32 mm-banden, is toegankelijk met Shimano Ultegra mechanisch voor

Zoals de meeste Liv-fietsen, is de carbon lay-out van het frame speciaal ontworpen voor de kracht- en spieropbouwende patronen van vrouwenlichamen, en dit model is het lichtste model dat ze tot nu toe voor zijn Avail hebben gemaakt. Hij is snel en bekwaam op vuil, grind en bestrating, dus hij is klaar om bijna overal te rijden.

SRAM Force AXS eTap

Hetzelfde als SRAM Red eTap, echter een klein beetje goedkoper.

Schijfremmen

Remschijven van 160 mm voor een zweetvrije remkracht.

Carbon wielen

Scheur grind en stoep op deze Giant SLR 1 Disc 30’s.

Strak ontwerp

Met een geïntegreerde headset en intern geleide kabels.

Damesspecifiek montuur

De carbon lay-up is lichter dan ooit.

Hoogtepunten Van Componenten

Liv kleedde de Avail Advanced Pro 1 Force aan met een ongeremde aandrijflijn: SRAM Force eTap AXS met draadloos digitaal schakelen en hydraulische schijfremmen. SRAM nam hun eersteklas elektronische wijziging (Red eTap AXS) en creëerde een meer betaalbare methode met minder dure materialen in sommige regio’s. Maar Force AXS gebruikt precies dezelfde motoren, batterijen en processors als Red AXS, waardoor de schakelfuncties en prestaties bijna identiek zijn.

Liv’s productmanagers selecteerden de 10-33 tape en 33/46 kettingbladen, die een laag genoeg versnelling bieden om je weg naar boven te kiezen, onverharde beklimmingen of gematigde singletracks. Dat soort terrein wordt nog toegankelijker gemaakt door de brede en gripvaste 32 mm Giant Gavia Fondo 1-banden. Veel Liv-fietsen worden in de fabriek tubeless geleverd, zodat je de extra bescherming krijgt die het systeem biedt zonder dat je nog meer spullen hoeft aan te schaffen.

Liv Avail Advanced Pro 1 Force Details

Ontwerp: Endurance Road
Substantie: Carbon
Aandrijving: SRAM Force eTap AXS 12-speed
Remmen en rotoren : SRAM Force hydraulische schijf (160 mm rotors voor en achter)
Cassette: 10-33
Kettingblad: 33/46
Stuur: Liv Contact SLR D-Fuse
Stuurpen : Liv Contact SLR Flux
Zadel: Liv Contact SL
Zadelpen: Giant D-Fuse SL
Wielmaat: 700c
Wielen: Giant SLR 1 Disc 30
Banden: Giant Gavia Fondo 1, tubeless, 32 mm
Maximale bandenspeling: 35 mm

De Beschikbaarheid Geavanceerde Line-up

Samen met deze hier geanalyseerde versie, kan de Avail Advanced Pro 2 worden verkregen waarvoor exact hetzelfde carbonframe is gemaakt, maar een Shimano Ultegra-groep. De Avail Advanced 1 () heeft hetzelfde frame en Ultegra-set als de Guru two, maar verlaagt de wielen en cockpit. De volgende is dat de Advanced 2 met een Shimano 105-groep. In het goedkoopste einde van deze Avail Advanced-lijn is de Advanced 3, die het Exact Same carbon frame opnieuw aanbiedt met behulp van een meer betaalbare Shimano Tiagra-aandrijflijn, voor

De twee derailleurs hebben verwisselbare accu’s, zodat je het elektronische schakelsysteem kunt opladen zonder dat je je fiets in huis hoeft te halen. Trevor Raab

Geometrie Veranderingen

Het kroonjuweel van de prachtige on/off-road fiets is het fijn getemperde carbon frame. Om de verandering aan te passen aan 32 mm brede banden, heeft Liv enkele wijzigingen aan het frame aangebracht door de vork te buigen, de basismontage te verlagen, de balhoofdbuis in te korten en de vorkhark te verhogen.

Deze aanpassingen veranderen niet hoe de fiets past, ze helpen bij het matchen van de bredere banden en compenseren de extra hoogte van de grotere banden, dus het zou net zo moeten werken als een sportieve, kleinere vermoeide racefiets. Ze gebruiken ook een nieuwe carbon lay-up voor de Avail Advanced die lichter is dan eerdere modellen, en specifiek is afgestemd op het gewicht en de spierrekruteringspatronen van meisjesfietsers.

De reis wordt verder versoepeld door het D-Fuse-stuur en de zadelpen. Deze D-vormige buizen buigen meer dan perfect ronde buis in beide contactpunten, waardoor de totale hoeveelheid vermoeidheid die fietsers krijgen door het jackhammering door dikke straten te verminderen.

Hoogtepunten Van Componenten

De SRAM Force eTap AXS-aandrijflijn wordt razendsnel. Terwijl zijn mildere tegenhanger, Red, misschien ideaal is voor gebruik op de weg, heeft Force mogelijk meer de voorkeur voor rijders die van plan zijn wat onzekerder te worden. Het gebruikt dezelfde motoren, batterijen, schakelaars en chips, maar onderdelen die zijn gemaakt van minder exotische stoffen zijn veel goedkoper te vervangen in het geval van een enorme vernietiging. Het D-fuse-stuur is gewikkeld in een schokabsorberende pubtape die onnatuurlijk plakkerig is (wanneer het droog is). Een ander plakkerig detail is de subtiele arcering die recht in de kappen is geëtst voor een betere grip. De carbonwielen beschermen de fiets met gereedschapsloze steekassen die gemakkelijk in en uit kunnen worden geschroefd. Ik heb er zeker van genoten dat ik geen gereedschap hoefde te gebruiken om een wiel eraf te trekken om het in mijn auto te passen.
Om van eTap-systeem te wisselen, tikt u rechts om een grotere versnelling te krijgen en ook links om in een lichtere versnelling te manoeuvreren. Door beide tegelijk te duwen, beweegt de voorderailleur. Trevor Raab

Rit Impressies

Op de weg: de bredere banden droegen bij aan een zeer veilige, gecontroleerde ervaring bij het afdalen en nemen van bochten op de Avail, en namen de hap uit kuilen. Ik nam het op tot lange, harde beklimmingen die een helling van 20% bereikten in secties, samen met de royale overbrengingsverhoudingen op de Avail, waardoor ik zo lang kon blijven zitten als ik wilde.

Een andere tester meldde dat de fiets een beetje traag aanvoelde en traag reageerde op het vermogen op de weg in vergelijking met racefietsen. Dit hoort geen racefiets te zijn, maar als extreme efficiëntie een prioriteit is – belangrijker dan veelzijdigheid en comfort – is deze fiets misschien niet voor jou

Het inventarisatielint op de Avail is zacht en schokabsorberend, maar wordt echt glad van het zweet. Ik draag meestal geen handschoenen op warme dagen, maar ik moest op deze fiets omdat de tape zo glad wordt.

Banden van 32 mm zijn op voorraad en de Avail past op banden van ongeveer 35 mm. Trevor Raab

Op paden: Ja, het is een racefiets, maar in het belang van de wiskunde (of zoiets) nam ik het op een paar rustige singletracks. Want waarom niet? Nadat ik de bandenspanning tot ongeveer 20 had verlaagd, hielden de 32 mm slicks verrassend hun stand op de milde singletrack. Ik bedankte de tubeless banden elke keer dat ik over een val of boomstam knalde zonder te lekken. Het stijve frame en het smalle stuur hadden de voorkeur binnen een omvangrijke mountainbike in sommige strakkere of steilere delen van deze weg, hoewel zeker niet voor bijna alle grote log-overs.

Op grind: waar de Avail Advanced Pro 1 Force echt schittert, is op grind. Telkens wanneer ik die secties tijdens de rit raakte, voelde ik dat deze fiets gewoon zeilde. Met een lagere bandenspanning dan bij een normale rit op straat, surfte de Avail door steenslag, diep zand en zand. Waar het af en toe traag aanvoelde op het trottoir, of schokkerig over boomwortels, voelde het als boter op rotsachtige straten. De geometrie van de fiets bracht me in een uithoudingshouding, wat meer verticaal betekent dan een racefiets, wat perfect is om hem met (gecontroleerde) overgave door los grind te laten scheuren.

Dus wat is dit voor ding? Weg, grind en zelfs paden – eigenlijk, waar je ook het feest wilt kiezen – de Avail Advanced Pro 1 Force komt eraan. Deze versie van de Avail is een generalist, geen specialist, dus als je op zoek bent naar *de perfecte fiets voor Dirty Kanza, of een rasecht crit-racesysteem, dan is dit het niet. Deze fiets is comfortabeler voor de lange afstand en een kleine straathond, dus hij is klaar en bereid om een heel assortiment terrein in 1 rit te ondernemen. Als je het type rijder bent dat de dag graag begint met een zak vol snacks en een strategie om te verdwalen, of staan om dezelfde rit twee keer te doen, dit is de fiets voor jou.
Beschikbaar Advanced Pro 1 Forceer live

  • Uiterst geschikt voor vuil, vuil en bestrating
  • SRAM eTap Force is gemaakt met dezelfde elektronische elementen als Red
  • Geen topklasse op een enkel terrein (maar goed in veel)