Een nieuwe endurance allroad-fiets, gedaan op de Marin-manier

Gloria Liu

Marin Bikes is waarschijnlijk het best bekend als een van de eerste makers van volledig geveerde trailfietsen. Hoewel het merk zich sindsdien heeft uitgebreid naar stedelijke, cyclocross- en wegversies, wordt het nog steeds voornamelijk beschouwd als een mountainbikemerk. Maar voor zijn 30-jarig jubileum doet Marin de dingen een beetje anders: de gloednieuwe releases van 2016 zijn drop-bar-versies.

We nemen de nieuwe Marin Gestalt onder de loep in Eurobike 2015. Terwijl Marin de Gestalt een endurance-straatfiets noemt, heeft het bedrijf componenten van zijn offroad-erfenis naar deze versie gebracht, waardoor het een paar unieke, categorie-tartende attributen heeft gekregen. We vroegen ons af: hoe zou een mountainbikebedrijf een straatfiets bouwen? Zegt Chris Holmes, nieuwe directeur bij Marin, over de ontwerpprocedure van Gestalt.

Avontuurfietsen met stevige, knobbelige banden kunnen fantasieën oproepen over het rijden naar de zonsondergang op eindeloze onverharde straten, maar op voorwaarde dat de meesten van ons zich de meeste dagen voornamelijk op verharde oppervlakken bevinden, wil ik dat er meer avontuurlijke versies komen met banden die iets meer zijn functioneel, maar toch capabeler dan een traditionele 23 tot 25 mm raceband. Zelfs de Gestalts 30 mm-banden met onopvallende knoppen lijken bij die rekening te passen; nog beter, het aluminium frame heeft ruimte voor maximaal 38 mm knobbels als je echt van plan bent om daar te ontsnappen. Deze duurzame wielen met een hoger aantal spaken zouden meer tegen een stootje moeten kunnen dan mensen op een standaard endurance-fiets, en ze zijn tubeless-ready, om het risico op beknelling op ruwer terrein te verkleinen. Schijfremmen zorgen voor remkracht op lange, gevaarlijke afdalingen,samen met ook de Navit-carbonvork biedt meer dan alleen front-end compliance: het bevat het Heat Sync-systeem van het bedrijf, dat de koolstof beschermt tegen warmteophoping in de pads en rotors.

De Gestalts-koolstofvork bevat het Naild locking thru-axle-systeem (hier afgebeeld op de nieuwe stalen Corners-vakantieversie van het bedrijf) – de rode hendel moet worden ingedrukt om de steekas te ontgrendelen. Gloria Liu

De Gestalt bevat Marins stedelijke uitvaleinden, die door het spel worden gemonteerd om een standaard te krijgen die deze fiets mogelijk maakt voor uw dagelijkse forens. De uitvaleinden maken de Gestalt ook compatibel met snelspanners of steekassen, hoewel de fiets wordt geleverd met het Naild-vergrendelingssysteem voor en achter (15 mm voor steekas, 12 mm achter). Met het Naild-systeem moet u op de rode ontgrendelingshendel drukken om de steekas te openen en vervolgens de zwarte hendel in de 12-uur-positie draaien om de as daadwerkelijk naar buiten te schuiven, wat de kans verkleint dat uw steekas naar boven opengaat omdat je het ten onrechte hebt aangeschaft.

Gezien deze wijze details, is de aankoopprijs misschien wel het meest verbazingwekkende kenmerk. Cijfers beginnen bij voor uw Gestalt 1, die een Shimano Sora 2×9 compacte aandrijflijn bevat (de vork is van aluminium op deze versie), en gaat alleen omhoog voor de Gestalt 3, inclusief de Naild Navit carbon vork en SRAM Rival 1×11 groep met een 10 -42 cassette.

Te midden van de stroom van allroad- of avontuurlijke modellen die dit seizoen op de markt komen, bevindt de Gestalt zich op een onderscheidende plek: zijn kenmerken geven hem de efficiëntie en het dagelijkse gebruik van een endurance racefiets of een forens, gecombineerd met de flexibiliteit en capaciteit van een fiets die klaar is om op legitieme offroad-avonturen te gaan.

Gloria Liu Bijdragende Schrijver, Fietsen & Runners World

Gloria Liu is een schrijver in het algemeen en was voorheen de functies- en uitrustingseditor bij Bicycling.