Vier Volledig Geveerde 29ers Die We Onze Vrienden Zouden Vertellen Om Te Kopen
Rocky Mountain Instinct 950
Vering: 130 mm veerweg; Fox CTD-schok; Fox 32 Float 29 CTD-vork, 130 mm veerweg

Hoogtepunten van de onderdelen: Shimano XT Shadow Plus direct-mount achterderailleur, SLX-schijfremmen; Race Face Evolve crank met 36/22 kettingbladen; Sun Ringle Wheeltech Inferno 25 velgen; Continental Mountain King 6 cm wielen

Waarom het je geld waard is: mensen die van tunen en knutselen houden, zullen de verstelbare ophanging waarderen, waarmee je de geometrie en hefboomwerkingsverhouding van de ophanging in enkele minuten kunt wijzigen. De snelle Conti-banden stappen in een dunnere 5 cm en sluiten aan in verschillende omstandigheden (maar hadden een grotere neiging tot appartement in rotsachtig terrein in vergelijking met banden met een groter volume).

Scène uit onze evaluatierit:Samen met de vering op zijn goedkoopste, meest slappe plek, sneed de Instinct een snelle singletrack-afdaling als een enduro-fiets en schoot tussen de dennen met minder dan een centimeter over. Ron Koch

Gewicht: 138 kg

Info: bikes.com

Specialized

van 4

Specialized Stumpjumper Comp 29
Vering: 130 mm veerweg; Fox Float CTD Evolution-schokdemper met Autosag; RockShox Revelation RC3-vork, 130 mm veerweg

Hoogtepunten van de componenten: SRAM X9, Type2, 10-speed mid-cage achterderailleur, S-1250 twist met 36/22 kettingbladen; Formule C1 schijfremmen; Gespecialiseerde Roval 29-wielen en Purgatory Control-wielen van 6 cm

Waarom het uw geld waard is: Een verfijnd pakket met weelderige vering en vlijmscherpe handling. Het is licht zoals je je voelt tijdens het rijden. Testers waren opgetogen over het knusse zadel, de handvatten en de gids die de serie op zijn plaats hield op de ruigste paden. De achterrem heeft de neiging te klapperen, maar de 2015-versie zou stil moeten zijn met Shimano’s Deore-rem.

Scène uit onze testrit:Seconden nadat ik een wegrijder op een verharde klim had gepasseerd en een rotsachtige verlaten glijbaanstraat had aangezet, vloog ik bergafwaarts, gebruikmakend van de blootgestelde boomwortels als sprongen, zwevend over rotsachtige delen van het pad. Ron Koch

Gewicht: 13 kg

Info: gespecialiseerd.com

trektocht

van 4

Trek Fuel Ex 8 29
Vering: 120 mm veerweg; Fox Evolution schokt met DRCV en CTD; Fox Evolution Series 32 Float CTD-vork, 120 mm veerweg

Hoogtepunten van de componenten: Shimano XT Shadow Plus achterderailleur, SLX-schijfremmen, FCM552-crank met 24/32/42t kettingbladen; Bontrager Duster tubeless-ready velgen, XR3 Professional 6 cm wielen

Waarom het je geld waard is De Trek is niet moeilijk te navigeren op steile afdalingen, maar hij blinkt echt uit op beklimmingen. De ophanging is druk onder grote trapbelastingen, maar is bestand tegen overmatige beweging die de prestaties vermindert. De crank met drie kettingbladen zal waarschijnlijk worden vervangen door een racier dubbele ring voor 2015.

Scène uit onze evaluatierit:In een etappe van de 12-mijlsroute klim waar ik regelmatig uitstap en de laatste twee kilometer bestrating kies voor het allerbeste, de scherpe maar drukke ophanging van de Trek verbindt me om een met rotsen bezaaide klim vol te houden die steil genoeg is om me te laten kloppen op de neus van dit zadel.-Ron Koch

Gewicht: 133 kg

Info: trek.com

Diamondback

van 4

Diamondback Sortie two 29ER- ophanging: 125 mm veerweg
; Fox Float CTD-schok; Fox 32 Float CTD 29 vork, 130 mm veerweg

Hoogtepunten van de onderdelen: Shimano XT SGS Shadow Plus achterderailleur, M446 schijfremmen, FCM552 crank met 24/32/42t kettingbladen; WTB Speed Disc 29 velgen, Wolverine Comp 6 cm wielen

Waarom het je geld waard is: De stevig aanvoelende wielen en het frame geven een solide rit waar grote, agressieve fietsers dol op zullen zijn. Hoe ruwer en steiler de baarmoeder, hoe sterker deze fiets werkt. (De stijfheid prijst je echter in gewicht, wat je echt zult zien op beklimmingen.) De stuurbreedte van 685 mm voelt oud en smal aan in vergelijking met andere die meestal meer dan 700 mm breed zijn.

Scène uit onze evaluatierit: Ik landde verder dan verwacht van een kleine sprong op hoge snelheid, remde hard en laat tot een berm.

De Sortie behield echter zijn lijn, bleef kalm en verliet de bocht met veel snelheid voor het volgende deel van het parcours.-Ron Koch

Gewicht: 156 kg

Info: diamondback.com