Met zijn flexibele specificaties en vertrouwenverhogende rit, zou je zweren dat deze fiets bedoeld was voor ervaringen tot ver buiten het cross-programma

Hannah Weinberger

De Private Jake is je gloednieuwe mid-level lid van Konas Jake cyclocross-georiënteerde line-up, maar hij kan veel meer aan dan snelle en met gras begroeide cross laps.

De fiets maakt gemakkelijk werk van mountainbikeroutes, roadtrips, roadtrips, gravelpaden, woon-werkverkeer en (uiteraard) cross-courses. Het kostte hem de fiets in de rand te duwen van wat redelijkerwijs kon worden verwacht om hem zelfs maar te zien terugdeinzen. (Ontvang alle laatste fietsrecensies, trainingstips en uitrustingshacks rechtstreeks in je inbox door!)

Who Its For
The Private Jake is ontworpen als een allrounder om te voldoen aan de eisen van een privateer-rijder. Het is voor iemand die op een hoog niveau presteert met minimale ondersteuning van buitenaf, die specifieke prestatiekenmerken van zijn fiets nodig heeft en vereist, maar niet het beschikbare kapitaal heeft om meerdere racefietsen te kopen, zegt Kona-productmanager Ian Schmitt.

Omdat de Personal Jake bedoeld is om aan verschillende eisen te voldoen, bevat hij een aantal personalisatie-opties: glijdende uitvaleinden houden in dat je de wielbasis kunt inbellen om aan je rijstijl aan te passen, extra ruimte te maken voor grotere banden en het geheel ook om te bouwen naar een singlespeed.

Gebogen liggende achtervorken maken ruimte voor banden met een grotere diameter en verkorten de achterste driehoek. hannah weinberger

Wat we leuk vonden
De Personal Jakes-geometrie vervaagt de grens tussen cross en avontuur verder op een manier die het een fantastische keuze maakt voor veel verschillende ritten. De intense zit- en balhoofdhoeken, kortere poolhoogte (dankzij de interne headset) en langer bereik geven hem een agressievere geometrie dan sommige van zijn naaste collega’s, zoals de Scott Addict CX 10. De 70 mm trapasval is ook op de bovenkant voor crossfietsen; dit verlaagt het zwaartepunt voor verbeterde stabiliteit en meer voorspelbare tracking, en brengt het zadel dichter bij de vloer voor gemakkelijker op- en afstappen, hoewel het ook de pedaalspeling zal verminderen. Met zijn korte, gebogen 420 mm liggende achtervorken, zorgt dit voor een responsieve rit die snel door de bochten gaat maar toch stabiel aanvoelt.

Samen met betrouwbare TRP-schijfremmen (waardoor het remmen soepel aanvoelt, zelfs voor snelle stops), voelde de Private Jake aan als een modderbestendige veiligheidsdeken – ik voelde me zeker genoeg om bochten maar een beetje strakker te nemen dan ik gewend was, en sneller te gaan op wortelachtige stukken.

De allrounder design ethos is direct waarneembaar in de specificatie. De snel rollende Clement MXP tubeless-ready banden verwerkten afbrokkelende landwegbeklimmingen, rotspaden, onverharde paden, samen met de regenachtige slurry van deze cyclocrossbaan in de buurt zonder verstopt te raken.

Bovendien heeft de Roadhouse-straatfiets van Kona zijn eigen offroad-mode:

Een SRAM Rival 1×11-aandrijflijn (40t kettingblad met 11-32t achterband) scheert de voorderailleur af zonder afbreuk te doen aan de reikwijdte van de versnelling, en beweegt gemakkelijk en snel op en neer. Ik ben een beginnende crosser, maar ik kon gemakkelijk steile beklimmingen en afdalingen in de ideale versnelling rijden (maar als je van plan bent lange wegklimmen te rijden, zou je kunnen merken dat je nog maar één achtertandwiel wenst).

De fiets heeft een paar andere opvallende specificaties, waaronder een steekas achter. Zoals veel van zijn branchegenoten presteren, biedt Kona de Personal Jake One met Boost-afstand voor een stijver achterwiel en veel meer bandenafstand in het juk van de liggende achtervork dat de BB ondersteunt. De fiets heeft ook een taps toelopende balhoofdbuis, ontworpen om het trillen van de remmen te elimineren en de handling en controle te verbeteren; Ik was echt onder de indruk van de manier waarop ik de controle voelde terwijl ik door haarspeldbochten reed.

Bovendien hield ik echt van de stevige handgrepen. Ze waren gemakkelijk te bevestigen en mijn handen bleven comfortabel tijdens lange, gedrang.
hannah weinberger

Pas op voor
91 kg voor een fiets van 49,5 cm zonder voorderailleur, deze fiets is niet de lichtste die je kunt vinden in zijn prijsklasse. De gewichten vallen niet erg op als je op het zadel zit, maar ik geloofde het wel als je schouderde. (Over schouders gesproken, de vierkante taps toelopende bovenbuis is misschien comfortabeler.)

Hoe leuk ik ook vond hoe de liggende achtervorken de achterste driehoek strak hielden, ik merkte vaak dat ik ze per ongeluk schopte toen ik echt door mijn hiel duwde; voor degenen met kleinere voeten (ik gebruik een 41) of plaats je schoenplaatjes verder naar je hielen, maar dit is misschien geen probleem voor jou.

De Takeaway
At met de gespecificeerde specificaties, de Kona Private Jake is een betaalbare fiets, vooral als je niet van plan bent om andere fietsen te kopen om hem aan te vullen. Het is competent en vertrouwenwekkend op technisch terrein, en uitzonderlijk betrouwbaar met betrekking tot de klasse-tape.

De Personal Jake maakt gebruik van kabelgeleiding in de bovenbuis. Hannah Weinberger Een SRAM Rival 1x-aandrijflijn biedt soepel schakelen en meer dan voldoende versnellingen voor je crosscursus. hannah weinberger