De BMC RoadMachine 02 Ultegra Helpt U Comfortabel Snel Te Gaan

Een soepele en veelzijdige endurance-fiets met racefiets-smaak

Het is gepast dat de BMC van Zwitserland een endurance-straatfiets maakt zoals de Roadmachine. Dat komt omdat “Endurance” de categorie racefietsen van het Zwitserse leger is: een fiets die kan worden gebruikt om veel verschillende soorten ritten en terreinen te presteren en te rijden. Maar BMC is zwaar geïnvesteerd in racen, en dat heeft invloed op de persoonlijkheid van Roadmachines: het is een uithoudingsracefiets met veel racefietssmaak.

Voor wie is
de BMC Roadmachine bedoeld voor een rijder die een snel aanvoelende fiets met race-invloed wil die veelzijdiger en comfortabeler is in vergelijking met een professionele rit. De Roadmachine bereikt dit door schijfremmen, brede versnellingen, spatbordbevestigingen en een (mogelijk) meer verticale positie, speling voor bredere banden te integreren, samen met de nadruk op verhoogde verticale flexibiliteit.

Wat we leuk vonden
De Roadmachine 02 Ultegra is een high-performance fiets voor volwassenen. Hij weegt 82 kg, vrij licht om een fiets met schijfremmen en een brede versnelling te krijgen. En, beter nog, hij voelt licht aan op de weg. Over Gibraltar Road in Santa Barbara (acht kilometer, ongeveer 3,0 winst), een klim die zwaar genoeg was om eventuele fietsfouten bloot te leggen, de Roadmachine voelde behoorlijk efficiënt aan onder onze tester en reageerde energiek als er werd gevraagd om te versnellen.

Bij het afdalen en in bochten voelt de Roadmachine net iets tamer aan dan een pure racefiets. Dit is echt een snelsturende, exacte machine; een die goed is voor een rijder die ervan houdt een krijger aan te vallen in plaats van te cruisen. Waar het daglicht tussen zich in trekt en ook een racefiets is comfort. De Roadmachine is soepeler en compliant dan veel racefietsen; hoe langer je ermee rijdt, hoe meer je deze kwaliteiten opmerkt en waardeert. BMC wordt echter bemand en gerund door een groep mensen die graag snel rijden en fan zijn van haasten; tot nu toe, dat het net zo is dat ze niet anders kunnen dan een racefiets maken, zelfs als ze proberen dat niet te doen. Dus hoewel de BMC behoorlijk soepel en compliant is, gaat hij niet zo ver als sommige extra uithoudingsfietsen.

De Roadmachine 02 is echter indrukwekkend veelzijdig vanwege zaken als de schijfremmen, brede versnellingen (11-32 tape en 50/34 kettingbladen), ruimte voor maximaal 32 mm brede banden en verborgen spatbordbevestigingen. Een eenvoudig conussysteem op de bovenste balhoofdbuis levert twee krachtige balhoofdbuislengtes: een korte conus voor fietsers die de voorkeur geven aan lagere stangen, en ook een 20 mm hogere conus voor grotere rechtopstaande posities.

Onderdelenspecificatie is no-nonsense: Shimano’s vrijwel perfecte Ultegra-aandrijflijn en uitstekende hydraulische schijfremmen; en probleemloze DT-Swiss wielen. De enige componenten die kibbelen: met zoveel speling zou deze fiets banden moeten hebben die breder zijn dan de 25 mm-versies die uit de fabriek komen.

Het Watch Out For
The Roadmachines-personage kan het voor veel rijders in niemandsland plaatsen. Het is een van de raciest, snelste, endurance straatfietsen; desalniettemin is hij niet zo licht en stijf als een echte racefiets, en ook niet zo flexibel en stabiel als de endurance-fietsen van veel verschillende fabrikanten.

De Takeaway
The Roadmachine is een uitstekende fiets om op te rijden als je bent weggegaan van een onstuimige racefiets, maar niet bereid bent om prestatie en textuur in gevaar te brengen.