BMC Fourstroke 01 Three Review Beste Mountainbikes

Deze BMC crosscountryfiets is een ripper met korte veerweg en lange veerweg.

De afhaalmaaltijd: de Fourstroke 01 Three is een fiets van 100 mm die bijna ook klimt als een hardtail en afdaalt als een veel grotere trailfiets.

  • Een 100 mm Premium Carbon frame met een ongewoon (voor XC) slappe voorkant
  • De eerste in de branche geïntegreerde dropperpaal
  • Prijsbewuste onderdelen en ophanging

Gewicht: 123kg. (XL)

Als reactie op de steeds technischere aard van het hedendaagse XC-racen, ging BMC meteen terug naar de tekentafel om een nieuwe stijl crosscountryfiets te creëren voor de nieuwe stijl van competitie, en ook de Fourstroke 01 Three is de goedkoopste full-suspension XC fiets om uit de uitgebreide revisie te komen. In tegenstelling tot andere getrimde versies van toprossen, heeft deze een aantal van dezelfde kenmerken als zijn familielid van het hoogste niveau; met name de Fourstroke 01 Three krijgt hetzelfde Premium Carbon-framework als de duurdere Fourstroke 01 One. Een andere verbazingwekkend hoogwaardige functie op een fiets voor deze prijs is het allereerste echt geïntegreerde dropper-artikel dat BMC de Race Application Dropper of kortweg RAD noemt. Dit ovale artikel verbergt het druppelmechanisme volledig in het frame voor een strakke, strakke uitstraling.

BMC Fourstroke 01 Drie details

Stijl XC
Materiaal BMC 01 Premium Carbon
Travelling 100 mm
Vork 100 mm Fox Float 32 SC Performance
Shock Fox Float DPS Performance Elite Evol
Aandrijving SRAM NX Eagle
Deluxe Maat 29 op
wielen Alex MD 25 velgen met Shimano Deore naven
Banden 6 cm Vittoria Barzo Graphene 2.0, tubeless ready
Bandenspeling 29 x 2,25 inch (kan tot 2,3 inch worden ingedrukt )
Crankstel 174 mm SRAM X1, 34t
Cassette SRAM NX Eagle, 11-50
Remmen Shimano MT 500
zadel Fizik Antares R7
zadelpen80 mm BMC Race Application Dropper artikel
Stuur 750 mm BMC MFB 02
Stuurpen 70 mm BMC MSM 01

Viertakt 01 Drie

  • Lange, lage en slappe geometrie voor moderne XC-races
  • Geïntegreerde dropper post
  • hetzelfde carbon frame als de Fourstroke 01 One
  • Wielen zijn extreem zwaar

Carbon van de bovenste plank en geïntegreerde dropper-paal

Zoals hierboven vermeld, downgraden veel fabrikanten tegen deze prijs naar een zwaarder koolstofframe, maar de Fourstroke 01 Three gebruikt hetzelfde Premium Carbon-frame als zijn duurdere tegenhangers. Een ander hoogtepunt is de eerder genoemde eigen RAD-dropperpost van BMC. BMC beweert dat dit de eerste volledig geïntegreerde druppelpost is, met het hele mechanisme verborgen in het frame. Behalve dat hij lichter is (345 gram, vergeleken met 493 gram voor een 100 mm Fox Transfer Factory-artikel of 560 gram voor een 100 mm RockShox Reverb Stealth B1) en slanker dan andere dropper-artikelen, heeft de RAD een ovale vorm (in plaats van cirkelvormig zoals een normale post) die volgens BMC eenvoudiger is dan een normale zadelpen.De ovale vorm hielp de fabrikant ook om wat gewicht te scheren door de voor- en achterkant te versterken om buig- en trimsubstantie van de zijkanten te weerstaan, waar extra sterkte niet nodig is. Het Fourstroke-frame en het dropper-artikel zijn compatibel met het Autodropper-systeem dat BMC deze zomer op het WK-circuit heeft getest. In grote afwijking van hoe deze apparaten doorgaans werken, heeft de Autodropper het gewicht van de rijder niet nodig om het zadel te verminderen. Wanneer de rijder de hendel op afstand beweegt, laat een pneumatische ruimte in het frame lucht vrij om het zadel te verkleinen. Het bevindt zich nog in de testfase, maar als het voor het grote publiek is uitgebracht, kan iedereen met een huidig Fourstroke 01-framework updaten naar de Autodropper.Het Fourstroke-frame en het dropper-artikel zijn compatibel met het Autodropper-systeem dat BMC deze zomer op het WK-circuit heeft getest. In grote afwijking van hoe deze apparaten doorgaans werken, heeft de Autodropper het gewicht van de rijder niet nodig om het zadel te verminderen. Wanneer de rijder de hendel op afstand beweegt, laat een pneumatische ruimte in het frame lucht vrij om het zadel te verkleinen. Het bevindt zich nog in de testfase, maar als het voor het grote publiek is uitgebracht, kan iedereen met een huidig Fourstroke 01-framework updaten naar de Autodropper.Het Fourstroke-frame en het dropper-artikel zijn compatibel met het Autodropper-systeem dat BMC deze zomer op het WK-circuit heeft getest. In grote afwijking van hoe deze apparaten doorgaans werken, heeft de Autodropper het gewicht van de rijder niet nodig om het zadel te verminderen. Wanneer de rijder de hendel op afstand beweegt, laat een pneumatische ruimte in het frame lucht vrij om het zadel te verkleinen. Het bevindt zich nog in de testfase, maar als het voor het grote publiek is uitgebracht, kan iedereen met een huidig Fourstroke 01-framework updaten naar de Autodropper.een pneumatische ruimte in het frame laat lucht vrij om het zadel te verkleinen. Het bevindt zich nog in de testfase, maar als het voor het grote publiek is uitgebracht, kan iedereen met een huidig Fourstroke 01-framework updaten naar de Autodropper.een pneumatische ruimte in het frame laat lucht vrij om het zadel te verkleinen. Het bevindt zich nog in de testfase, maar als het voor het grote publiek is uitgebracht, kan iedereen met een huidig Fourstroke 01-framework updaten naar de Autodropper.

5 dingen die we leuk vinden aan de BMC Fourstroke 01 Three

Framebeschermer

Een plastic hoes over de onderste terugslag en liggende achtervork beschermt tegen beschadiging.

Strakke cockpit

Balhoofdafstandhouders die zijn gevormd om bij de stuurpen te passen, voegen altijd een element van stijl toe.

Geïntegreerde druppelaar

Met 345 g is deze 80 mm ingebouwde dropper post milder dan vele andere.

Drie-standenvergrendeling

De middelste instelling in de vork is ideaal voor maximale efficiëntie op brandstraten.

Eenvoudige installatie

Dankzij markeringen op de koppeling kunt u de doorzakking plaatsen zonder remklauwen te gebruiken.

Een ander kenmerk dat aan het frame is verscholen, zijn interne kabelgeleiders. Door de geleiders over de volledige lengte hoeft u de kabelmantel niet in het ene uiteinde van het frame te schuiven en voorzichtig door de fiets te weven, in de hoop dat het over het andere uiteinde komt waar het hoort. Er is geen functionele impact op de prestaties, maar de pijn-in-de-ezel-variabele wordt exponentieel verminderd bij het onderhouden van schakelkabels en remleidingen.

De 10 mm Fox Float 32 SC Performance houdt de kosten laag, maar speelt bewonderenswaardig. Trevor Raab

SRAM NX Eagle-aandrijflijn

BMC zet de prijsbewuste trend voor deze fiets voort met de keuze van de aandrijflijn voor de Fourstroke 01 Three. SRAM’s NX Eagle is functioneel net zo goed en iets zwaarder dan de GX Eagle-aandrijflijn die gebruikelijk is op andere fietsen voor deze prijs. In veel gevallen hebben die fietsen geen carbonframes van het hoogste niveau, maar ze hebben wel componenten of ophanging die een update vertegenwoordigt ten opzichte van de Fourtroke 01 Three. (Een opmerkelijke uitzondering is dat de Norco Revolver FS 1 100.) De NX Eagle-aandrijflijn gebruikt een 11-50-cassette, die de lage versnelling met 10 versnellingen van Eagle-groepsets van een hoger niveau mist. Vooraan zullen racers dol zijn op het 34t kettingblad op de SRAM X1 twist. Als een 34×11 je niet genoeg van een snelle versnelling geeft naar je zin, zal upgraden naar een SRAM GX Eagle of een cassette van hoger niveau je dat 10t-tandwiel geven. Sinds we’als we het hebben over een 1x-specifiek frame, bevat BMC een seriehouder, maar het kan moeilijk zijn om goed uit te lijnen. Misschien wil je hem eraf halen of een betere kopen.

De 34t voorring is een waardige toevoeging als je van plan bent om met deze fiets te racen. Trevor Raab

De remkracht komt van Shimanos MT500-remmen, met 160 mm rotoren aan de voor- en achterkant voor de kleine en middelgrote afmetingen, terwijl de grote en XL-fietsen een 180 mm rotor vooraan krijgen om de 160 mm achterste rotor te begeleiden.

De Fourstroke 01 Three rolls Alex 25 aluminium wielen geregen aan Shimano Deore naven en verpakt in 6 cm Vittoria Barzo Graphene 2.0 banden. Functioneel doen deze wielen het werk, maar slechts net. Ze zijn zo zwaar (3.969 gram met behulp van de Vittoria-banden, afdichtmiddel, rotors en NX-cassette) dat ze letterlijk de rest van de fiets overschaduwen en figuurlijk naar beneden slepen. In feite verdoezelen ze alles behalve de flauwste hint van de Fourstroke 01 Three die in staat is om te klimmen, de kunst is gedempt en als het afdalen van de fiets- en wielcombinatie alle geneugten heeft van een oude Volkswagen die met 100 mijl per uur over de snelweg raast.
Kleine en middelgrote maten krijgen 160 mm voor en achter, terwijl grote en XL-maten een 180 mm kabel aan de voorkant krijgen die past bij de 160 mm achterrotor. Trevor Raab

Om echt te profiteren van de prestatievoordelen van deze fiets, moet je upgraden naar mildere wielen. In de praktijk van het analyseren en in een poging om variabelen te isoleren, heb ik een paar Bontrager Kovee XXX-remmen van carbon gemonteerd (2.608 gram met Specialized Ground Control-front, Fast Track-back, sealant, rotors en XX1 Eagle-tape), en onmiddellijk de fiets getransformeerd van een onhandige rit die hints van grootsheid onthulde tot een waarmee ik graag aan de startlijn zou staan. Je hoeft niet tot het uiterste te gaan om een wielset op te zetten om de schoonheid in deze fiets naar voren te brengen – een paar aluminium hoepels van merken als Stans, DT Swiss en Industry Nine zullen veel gewicht verliezen, waardoor de Fourstroke 01 Drie tot een lichtgewicht XC-raketschip. Echter,de kosten van nieuwe wielen wissen de meeste budgetvriendelijke facetten uit waaraan deze fiets zich vastklampte.

De Alex MD 25-wielen zijn fors en het verwisselen ervan is een eenvoudige manier om veel gewicht te verliezen. Trevor Raab

Viertakt 01 Familie

Als je voorkeur een beetje meer high-end is dan de Fourstroke 01 Three, heeft de Fourstroke 01 One de bling die je hart aankan – een 100 mm Fox Float 32 SC Factory-vork, ook een Fox Float DPS Factory Evol-schok, een SRAM XX1 AXS-aandrijflijn en carbon DT Swiss XRC 1200 Spline 25-remmen. Dat mooie kleine pakketje zal je echter terugbrengen.

De Fourstroke 01 Two verdeelt de kloof en biedt een mix van prestaties en waarde. Die fiets heeft een 100 mm Fox Float 32 SC Performance Elite-vork, een Fox Float DPS Performance Elite-schok en een aandrijflijn die een mix is van SRAM XX1 Eagle en GX Eagle, naar het lied van

BMC verkoopt ook de frameset sinds de Fourstroke 01 FRS, met behulp van een Fox Float DPS Factory Evol schok, stuurpen en 80 mm BMC RAD dropper artikel, voor

Alle fietsen, bijvoorbeeld framesets, in de Fourstroke-familie gebruiken hetzelfde Premium Carbon frame.

De zilveren inbussleutelbout, weggestopt onder de koppeling, is de manier waarop u de zadelhoogte vaststelt. Trevor Raab

Lang, Laag En Slap

Zelfs de Fourstroke 01-serie brengt uitgebreide, lage en hulpeloze geometrie naar XC-racen. De wielbasis van 1206 mm op onze XL-tester overtreft veel beter de Trek Top Fuel 9.8 SL (1165 mm) en de Specialized S-Works Epic (1169 mm), en de hoofdhoek van 67,5 graden is veel ondieper dan die twee fietsen die in op respectievelijk 70,9 niveaus en 69,5 niveaus.

Om de slappe kophoek in evenwicht te brengen, wordt de achterste helft van deze Fourstroke 01 Three aanzienlijk strakker. Hoewel 429 mm liggende achtervorken niet radicaal korter zijn dan wat je op een typische XC-fiets zou vinden, is het opmerkelijk in vergelijking met 438 mm op de Specialized. De slappe voorkant wordt aangevuld met een steile zithoek van 75,6 graden die een zeer goede grip tijdens het zitten mogelijk maakt. Die steile zithoek en hulpeloze (volgens XC-criteria) hoofdhoekcombinatie centreert de rijder goed over de basisbeugel, en de geharkte voorkant helpt de 01 Three aanzienlijk groter en balliger te rijden dan je zou verwachten van een 100 mm-fiets.

Last but not least, de Fourstroke 01 Three heeft ook een duidelijk lagere trapas dan velen, met een val van 44 mm. De stuurpen heeft geen voorplaat die loskomt, dus het is lastig om uit te wisselen. Maar goed, het ziet er gaaf uit. Trevor Raab

Een Rockstar-fiets

De milde, behendige besturing was duidelijk vanaf het moment dat ik de paden opging. De fiets kon de krapste bochten met verbazingwekkend gemak aan, zowel bergop als bergaf, en de slappe afwerking aan de voorkant geeft de Fourstroke 01 Three een niveau van stabiliteit op steile, rotsachtige afdalingen die niet vaak voorkomen bij XC-fietsen. Omgekeerd is het een van de grappigste fietsen die ik ooit op beklimmingen heb gereden – de achterwielophanging voelde alsof het mijn inspanningen buiten het zadel had geholpen in plaats van belemmerd.

Flirten met een lage bandenspanning kan echte gevolgen hebben als je ruzie maakt op rotsachtige paden. Trevor Raab Het kostte echter wat tijd om de setup in te voeren en uiteindelijk verschillende wielen om het beste uit de Fourstroke 01 Three te halen. Het rijgedrag bij lage snelheden en het klimvermogen waren moeilijk over het hoofd te zien, maar het afdalen op hoge snelheid was aanvankelijk erg schokkerig en ruw. Na veel gehannes met de afstelling van de ophanging en bandenspanning, en in een poging om factoren te isoleren (een soort weesgegroetjes), zette ik een set Bontrager Kovee XXX carbon wielen op met een Specialized Ground Control-voorband en een Quick Track-achterband . Dat viel drie pond af en de Fourstroke 01 Three werd een totaal andere, wendbare fiets. Toen ik op steile beklimmingen en lange afstanden stond, voelde de fiets pittig aan,niet zacht en sponsachtig zoals sommigen doen als je van het zadel komt en op de pedalen stampt. Het beste van alles was dat ik echt kon voelen hoe goed de Fourstroke 01 Three de zware, rotsachtige afdalingen aankon die typerend zijn voor singletracks in het oosten van Pennsylvania. De lange en slappe voorkant gaf het gevoel dat ik me niet vergis, aangezien ik rechtlijnige delen van het pad regelde die doorgaans een meer verfijnde lijnselectie vereisen. Het leek me ook uit de zelf veroorzaakte opstoppingen te helpen toen ik te ver op het voorwiel kwam. Voorbij was het stevige gevoel bij het ratelen over rotsachtige paden, evenals het zware, trage gevoel bij het proberen over boomstammen te rijden.De lange en slappe voorkant gaf het gevoel dat ik me niet vergis, aangezien ik rechtlijnige delen van het pad regelde die doorgaans een meer verfijnde lijnselectie vereisen. Het leek me ook uit de zelf veroorzaakte opstoppingen te helpen toen ik te ver op het voorwiel kwam. Voorbij was het stevige gevoel bij het ratelen over rotsachtige paden, evenals het zware, trage gevoel bij het proberen over boomstammen te rijden.De lange en slappe voorkant gaf het gevoel dat ik me niet vergis, aangezien ik rechtlijnige delen van het pad regelde die doorgaans een meer verfijnde lijnselectie vereisen. Het leek me ook uit de zelf veroorzaakte opstoppingen te helpen toen ik te ver op het voorwiel kwam. Voorbij was het stevige gevoel bij het ratelen over rotsachtige paden, evenals het zware, trage gevoel bij het proberen over boomstammen te rijden.
De bandenspeling is krap op deze fiets. BMC beweert dat de maximale bandenmaat 58 mm is, wat neerkomt op 6 cm. In de praktijk betekent dit dat wielen van 29 x 6 cm veilig moeten zijn, en dat je de mogelijkheid hebt om een band van 6 cm in te drukken op basis van hoe deze op de velg zit. Trevor Raab

De Fourstroke 01 Three rijdt aanzienlijk groter dan je denkt dat een 100 mm fiets zou moeten. Het is echter een fiets die zwaarder is dan de meeste in zijn prijsklasse, een SRAM NX-aandrijflijn heeft in plaats van de meer typische GX, en ook zware hoepels die afbreuk doen aan het uitstekende frameontwerp. BMC lijkt iets met de geometrie te hebben, maar de waardepropositie is moeilijk als je dezelfde som geld kunt betalen voor een andere fiets die raceklaar en zelfs lichter is, direct vanaf het begin.

Die kabels verdwijnen niet zomaar in de afgrond. De Fourstroke heeft interne handleidingen op ware grootte om het onderhoud eenvoudiger te maken. Trevor Raab

Als je op zoek bent naar een nieuwe XC-fiets en al een geweldige set remmen hebt weggestopt in je eigen garage, dan zal de Fourstroke 01 Three je waarschijnlijk goed van pas komen. Dit betekent niet dat deze fiets niet in het gesprek zou moeten zijn als je geen snelle decoratie bij de vleugels hebt staan wachten. In dat geval raad ik aan om er een te kiezen voor een testrit om uw eigen evaluatie te maken van de waargenomen waarde-afweging met betrekking tot de moordende geometrie en het hoogwaardige koolstofframe versus het extra gewicht van de componenten en wielen.

3 Helmen Voor Liefhebbers Van Singletracks

Klaar voor Insta

Bell Sixer Met
een camerabevestiging kun je de actie vastleggen .