Fabian Cancellara's Sweet Tour De France Trek Madone

De reservefiets van Spartacus heeft aangepaste lak, een speciaal stuur en nog veel meer

Aangepaste verf

Om de lange en illustere carrière van de laatste Tour de France van Fabian Cancellara te vieren, rijdt hij een in gewoonte geschilderde Trek Madone. Onder de confetti is een boekhouding van Cancellara’s brede palmars, waaronder Olympische medailles, Wereldkampioenschappen, etappezeges in de Tour de France en overwinningen op de zeer veeleisende klassiekers. De verf zal openbaar toegankelijk zijn via het Treks Project One-aanpassingsprogramma.

Matt Phillips

van 11

Spartacus

Een van de voordelen van de Madones grote onderbuis – naast de aerodynamica – is dat het een genereus reclamebord levert voor de beroemde bijnaam van Cancellara.

Matt Phillips

van 11

IsoSpeed Decoupler Aero-racefietsen staan bekend om hun harde rijgedrag, daarom voegde Trek de IsoSeed Decoupler (eerst ontwikkeld voor zijn Domane-uithoudingsfiets) aan de Madone toe om de zaken glad te strijken. IsoSpeed verhoogt het vermogen van de zitbuizen om trillingen af te buigen en verbetert de naleving. Het lijkt te werken: tijdens onze tests ontdekten we dat de Madone de meest comfortabele aero-racefiets is die er is. Het lijkt ook Cancellara te hebben gewonnen; voor deze generatie van de Madone reed hij bijna uitsluitend op de Domane. Matt Phillips

van 11

H1-geometrie

De in de VS gemaakte Madone is gemaakt van Treks 700-serie carbon. Behalve dat ze iets lichter en stijver zijn, gebruiken de fietsen uit de 700-serie Treks H1-geometrie, die kortere balhoofdbuizen hebben, waardoor de minimale staafhoogten die profs prefereren, worden vergemakkelijkt.

Matt Phillips

van 11

Mechanisch schakelen Terwijl veel rijders van door Shimano gesponsorde teams rijden in de Di2 elektronische schakelgroep, blijft Cancellara bij het mechanische schakelen dat hem goed heeft gediend tijdens zijn carrière. Hij gebruikt Di2 echter wel op zijn tijdritfietsen. Matt Phillips

van 11

Het controlecentrum Het controlecentrum van de Madones-onderbuis houdt de batterij en de aansluitdoos vast wanneer het frame een Shimano Di2-aandrijflijn heeft. Wanneer gebouwd met een mechanische groepset, zoals Cancellara de voorkeur geeft, herbergt het Control Center een kabelspanner om de installatie van de voorderailleur te vergemakkelijken. Matt Phillips

van 11

Vector Vleugels

De Madone heeft strakke lijnen en zeer weinig blootliggende kabel of behuizing. Om de zaken zo strak mogelijk te houden, maar toch de staven ver genoeg te laten draaien, ontwierp Trek veerbelaste Vector Wings, die openspringen als de staven worden gedraaid, maar sluiten wanneer de voorkant goed is.

Matt Phillips

van 11

Geïntegreerde kabels

Geïntegreerde componenten, zoals het carbon stuur en de stuurpen uit één stuk, helpen de Madone om zijn aerodynamische doelen te bereiken. Rem- en derailleurdraden lopen door het stuur en de stuurpen, door de balhoofdbuis en naar het frame. Alleen een klein stukje achterremkabel en een stukje behuizing in de achterderailleur zijn kwetsbaar.

Matt Phillips

van 11

Custom Handlebar Trek maakt een onderscheidende versie van dit Madone-stuur speciaal voor Cancellara. Deze ergo-bocht is niet publiekelijk beschikbaar: het standaard Madone-stuur maakt gebruik van een variabele radiusbocht.
Matt Phillips

van 11

Reserve Bike Tour de France-renners hebben minimaal één hoofdracefiets en één reservefiets. 1 manier om het verschil tussen de twee te zien: de primaire fiets heeft over het algemeen een vermogensmeter, de reservefiets niet. Deze fiets is Cacellaras reserve, maar is klaar voor een vermogensmeter als zijn racefiets kapot gaat: de zilveren knop is een cadansmagneet voor een SRM-vermogensmeter.