Beoordeeld. Mavic Carbon Clincher 2.0

Mavic beweert dat zijn full-carbon Cosmic Guru en Ksyrium Professional-wielen betere remprestaties bieden en niet oververhitten. We slepen onze remmen door heel Frankrijk om te leren.

Mavic SAS

De afgelopen twee decennia is Mavic op zoek geweest naar antwoorden op een probleem dat volgens hem veel voorkomt bij carbonwielen: oververhitting door het remmen, waardoor de buizen kunnen uitzetten en mogelijk zelfs tot gevolg hebben dat banden de velgen weggooien. De productontwerpers hebben nu een velgtype ontwikkeld dat dat probleem oplost door gebruik te maken van een slanke koolstofconstructie waarvan Mavic beweert dat deze bestand is tegen de hitte die wordt geproduceerd door te remmen. De nieuwe velgen zullen verschijnen op de aerodynamische Cosmic en ook op de lichtgewicht Ksyrium-wielen.

Tot voor kort gebruikte het bedrijf een inzetstuk van een legering om oververhitting van zijn carbonwielen tegen te gaan, waardoor het een van de laatste bedrijven was die geen complete carbonvelg gebruikte (merkvertegenwoordigers zeggen dat het bedrijf wilde wachten tot het de veiligste full-carbontechnologie beschikbaar had voordat het de velden sloot). Maar na precies wat het zegt, twee jaar uitgebreid testen, heeft Mavic een geheel nieuwe methode ontwikkeld om koolstofdioxide in lagen aan te brengen om een afgewerkt profiel uit één stuk te creëren. Sommige andere fabrikanten bewerken daarentegen de koolstofvezels op de remmonitor van de velg om extra grip op uw remblokken te creëren, maar Mavic beweert dat dit de koolstof kan verzwakken.

Om de prestaties verder te verbeteren, heeft Mavic een proces ontwikkeld waarvoor iTgMAX vereist is, dat een uithardingsprocedure omvat om de wielen te helpen bestand te zijn tegen temperaturen tot meer dan 200 C, samen met een laserbehandeling van het thoraxoppervlak om het stoppen in natte en droge omstandigheden te verbeteren.

De remmonitor is ontworpen met behulp van laser. Mavic SAS/ Christophe Margot

Mavic biedt twee wielen met behulp van deze gloednieuwe technologie: de aerodynamische Cosmic Pro Carbon SL C en de lichtere Ksyrium Pro Carbon SL C. Beide modellen komen in buis- en clincher-mode met een alternatief voor schijf- of velgremmen, en elk heeft een 25 mm externe breedte en een 17 mm interne kraal. Ze zijn compatibel met Shimano-, SRAM- en Campagnolo-componenten en kunnen worden geconverteerd naar XD-R met een optionele driverbody. Mavic raadt SwissStop Geel aanremblokken naar zijn velgremversies. De zwarte pads zullen waarschijnlijk werken, stelt Mavic, maar zijn extreem agressief en kunnen het remspoor beschadigen.

De twee niet-schijfwielen zullen worden verkocht voor terwijl de schijfversies zullen kosten. Die kosten zijn inclusief banden: alle vier de wielstellen worden geleverd met de 25 mm Mavic Yksion Guru GripLink-band van het bedrijf aan de voorkant en de PowerLink aan de kofferbak. De wielen hebben ook snelspanners, Yellow King carbon remblokken, velglint en een multifunctionele modificatiesleutel.

De nieuwe Mavic Cosmic Pro Carbon SL C Mavic SAS / Christian chaize De Cosmic Pro SL C weegt 1.450 g om een set te krijgen en is voorzien van stalen aerodynamische spaken. Mavic beweert dat de 40 mm diepe aero-velg een van de kleinste weerstandswaarden heeft die wordt aangeboden en fatsoenlijke zijwind stabiliteit. De Ksyrium Pro’s wegen 1.390 g, hebben een velgdikte van 25 mm en maken gebruik van standaard lichtgewicht stalen spaken.
Ksyrium Guru Carbon SL C Mavic SAS/ Christian chaize

Ik had de laatste tijd de gelegenheid om met deze twee wielstellen in Nice, Frankrijk, te rijden. Ik dacht dat ze licht en snel zouden zijn en een goede remkracht zouden hebben, maar het remmen overtrof zelfs die hoge verwachting. We reden langs de kust richting Monaco op een weg met stoplichten en mooie uitzichten, dus de focus van de groepen was erg verdeeld. We moesten allemaal een keer op de rem trappen, de mijne haperde nooit, zelfs niet tijdens een paar. Oh, shit! Minuten. Op een gegeven moment tegen het einde van de reis, terwijl ik een heuvel afdaalde die eindigde bij een stoplicht dat ik niet had gezien, greep ik een handvol van beide remmen en verwachtte ik het beste te krijgen – en ik werd moeiteloos tot stilstand gebracht vlak achter de rijder in voor mij. Ik blokkeerde de remmen niet of ging door het ongemakkelijke pulseren dat ik voelde, samen met extra carbon velgen.

De Cosmic Pro’s waren geweldig voor snelle acceleraties uit bochten of uit stops, en lieten me snel het team inhalen nadat ik even van elkaar gescheiden was door een heuvel. De wielen voelden stijf aan – alsof mijn elektriciteit rechtstreeks naar het wiel bewoog – maar niet zo stijf dat het oncomfortabel was voor langere ritten.

Ik betwijfel of ik de velgen tot 400 graden heb verwarmd, maar ik heb mijn best gedaan (onbedoeld natuurlijk) om het remoppervlak te oververhitten. Ik had nog nooit op zulke steile afdalingen gereden met krappe haarspeldbochten en steile kliffen aan de zijkanten. Ik sleepte mijn remmen en reed bijna elke afdaling naar beneden, mijn rijdende echtgenoten wachtten minuten in de basis. Op een afdaling van drie mijl lang trapte ik de hele tijd op de rem.

Ik deed de Ksyriums aan om de Col de la Madone te beklimmen, een klim van 6 mijl en zeven procent, en tijdens de Paris-Nice Sportive. Op die lange beklimming waardeerde ik hun lichte gewicht; Ik ontdekte dat ze ontvankelijk waren als ik moest blijven trappen.

Het straalde tijdens onze ritten, dus ik hoefde de wielen niet te testen op natte wegen, maar Mavic beweert dat de rembaan bijna dezelfde prestaties biedt als hij nat is als droog. Als dat het geval is, heeft Mavic iets unieks gecreëerd met deze gloednieuwe wielen – allemaal carbon, lichtgewicht modellen met een aerodynamisch alternatief, die verkrijgbaar zijn in buisvormige of clincher-modellen en die onder alle omstandigheden snel voorkomen. De twee wielen zijn beschikbaar vanaf 15 maart.