Beoordeeld. CeramicSpeed Oversized Katrolwielsysteem En Ultrasnelle Geoptimaliseerde Ketting

Het oversized katrolwielsysteem van CeramicSpeed en de ultrasnelle geoptimaliseerde ketting geven u alle voordelen door wrijving te verminderen

Matt Phillips

Een van de beste en slechtste dingen van fietsen is de uitdaging om maar een klein beetje sneller te gaan. We vallen vanuit alle hoeken aan, veranderen onze coachingpatronen, passen onze rijposities aan, heroverwegen onze voeding en rusten onze fietsen uit met lichtere of veel efficiëntere componenten – allemaal in het nastreven van die slimme oplossing om ons naar de top van een klim te krijgen die veel sneller. De snelste manier om te veranderen? Vervang je uitrusting en de producten van CeramicSpeed zijn een goede gok.

Krijg meer snelheidsgeheimen met Bicycling’s Big Book of Cycling for Beginners.

CeramicSpeed is gespecialiseerd in componenten waarmee u sneller kunt bewegen door de wrijving van de aandrijflijn te verminderen. Vooral bekend om zijn keramische lagers, zouden de meest intense producten van het bedrijf het Oversized Pulley Wheel System (OSPW) zijn, samen met de Ultra-Fast Optimized (UFO) -serie.

Het Oversized Katrolwielsysteem

Het oversized katrolwielsysteem

De OSPW is een koolstofvezel katrolkooi vol met een set 17-tands, machinaal bewerkte aluminium katrollen. Het verkoopt en er wordt beweerd dat het minimaal 2,4 watt bespaart. Meer krijgt u de gecoate versie, die beweert 50 procent minder wrijving te krijgen dan de standaard keramische lagers van CeramicSpeeds. Een paar reguliere vervangende katrollen prijs of om de gecoate versie te krijgen.

Het grootste deel van de wattbesparing van deze OSPW komt van de 17-tands katrollen (een Shimano-voorraadpoelie heeft 11 tanden). Door de snaar om een groter wiel te wikkelen, wordt de wrijving verminderd en watt bespaard, om precies dezelfde reden dat een kettingblad met 53 tanden aanzienlijk minder wrijving heeft dan een kettingblad met 50 tanden. Keramische lagers doen de rest en verminderen de wrijving veel meer.

De OSPW is aanzienlijk groter dan de inventaris Shimano Dura Ace Di2 katrolkooi (links) Matt Phillips

Momenteel is de OSPW gewoon beschikbaar voor Shimano 10- of 11-speed Ultegra of Dura-Ace (mechanische of elektronische) achterderailleurs. Een variant voor SRAM-derailleurs zou over een paar maanden beschikbaar moeten zijn, zegt Manuela Enache Hyldahl, communicatie-assistent van CeramicSpeeds. Er zijn momenteel geen plannen voor een Campagnolo-compatibele OSPW.

OSPW-installatie

Voor dit grote orgel in de carrosserie van een aandrijflijn bleek het installeren van de OSPW verrassend eenvoudig, deels omdat de meegeleverde instructies goed zijn. Het is ook een niet-destructieve opstelling, dus in het geval dat je het niet leuk vindt hoe het presteert, of het om de een of andere reden faalt, kunnen de oude katrollen en kooi opnieuw worden geïnstalleerd. Een opmerking: omdat de katrollen groot zijn, voegt u de OSPW toe voor een huidige aandrijflijn zal waarschijnlijk een langere ketting nodig zijn.

In veelgestelde vragen over keramische snelheden staat dat de OSPW compatibel is met cassettes tot 28 tanden. Op mijn fiets kwam de bovenste poelie echter, zelfs met alle B-spanningsschroeven naar beneden, in contact met de 28 in de grote ring.

De OPSW is groot, maar ziet er strak uit en is prachtig gemaakt door Matt Phillips

De Ultrasnelle Geoptimaliseerde Ketting

De UFO-ketting is en wordt beweerd om twee tot vijf watt te besparen. CeramicSpeed maakt geen eigen ketting, maar optimaliseert eerder een kant-en-klare snaar. Dit betekent dat het de snaar volledig ontvet en schoonmaakt; polijsten van de schuifvlakken van de schakels; het uitvoeren van infusie van de keten bij optimale temperaturen samen met de optimalisatiemix; en tenslotte het gebruik van een Teflon-poeder.

De watt-besparende bezittingen van de kettingen zijn alleen geweldig voor 200 mijl, en het is ongeveer net zo snel als een niet-geoptimaliseerde, maar kapotte versie van deze serie. Bovendien waarschuwt CeramicSpeed dat de kettingbehandeling niet corrosiebestendig is en alleen in vochtige omstandigheden mag worden gebruikt tijdens de geoptimaliseerde levensduur van 200 mijl. Wanneer de optimalisatie is uitgewerkt, kun je de snaar beschermen tegen waterschade door simpelweg je favoriete kettingsmeermiddel te gebruiken.

Na ongeveer 200 mijl verdampen de wattbesparende voordelen van de UFO-keten Matt Phillips

Toen agenten van CeramicSpeeds me een beoordelingsketen stuurden, leverde het bedrijf geoptimaliseerde 11-speed Shimano- (die ik ontving), Campagnolo- en KMC-ketens. Sindsdien hebben ze het productassortiment herzien en bieden ze u nu alleen de KMC-serie aan. In een antwoord per e-mail op mijn vragen schreef Hyldahl: Onze recente tests tonen aan dat deze ketting de beste prestaties levert; daarom hebben we de beslissing genomen om… 1 ketting te leveren, een geoptimaliseerde KMC-ketting, compatibel met Shimano, SRAM en Campagnolo.

Installatie UFO-ketting

Het installeren van de UFO-serie is net zo eenvoudig als het installeren van een ketting, hoewel het teflonpoeder eraf valt en overal aanwezig is (daarom wordt een set handschoenen meegeleverd om je handen schoon te houden).

De Ceramic Speed-componenten gingen op mijn eigen Trek Domane-evaluatieslee Matt Phillips

Testen Van De OSPW En UFO

Ik heb het duo uitgeprobeerd op de myTrek Domane-testslee met Garmin Vector 2 elektriciteitsmeter(s). Eerst deed ik een aantal controleronden zonder enige aanpassingen door een paar van mijn beste testloops. Daarna installeerde ik alleen de OSPW voor precies dezelfde route, en uiteindelijk voegde ik de UFO-serie toe voor een laatste herhaling.

Hoewel het soepel aanvoelde, verwaterde de OSPW de schakelprestaties van deze Shimano Di2-aandrijflijn in mijn testfiets enigszins. In het midden van de cassette waren de verschuivingen in de twee richtingen trager dan die met de standaardpoelies en krat. Nooit ging een shift mis, maar het is moeilijk om de toonaangevende snelheid, precisie en soepelheid van een Dura-Ace Di2drivetrain op te geven.

De OSPW bevat drie spanningsinstellingen: laag, gemiddeld en groot. Laag biedt de minste wrijving (meeste wattbesparing), hoewel hoog het scherpste schakelen biedt (maar meer wrijving), volgens de instructies van CeramicSpeeds. Ik heb voor het grootste deel van de evaluatie de gematigde instelling gebruikt, maar heb hem wel naar de instelling met hoge spanning geschakeld om te zien of dat verbeterde: dat deed het, marginaal.

De OSPW heeft drie door de gebruiker te selecteren drukinstellingen Matt Phillips

In het beste geval dacht ik aan een afname van de wrijving van de aandrijflijn met minder dan 10 watt, wat niet onbelangrijk is: uitgaande van een constante snelheid van 32 km/u, bespaart u 9 watt en kunt u 40k twee minuten sneller afleggen, volgens de beweringen van CeramicSpeeds.

Er is echter “op papier” en er is “de echte wereld”. Ik heb geleerd dat het winnen van tijdwinst in de werkelijke wereld door een beloofde afname van minder dan 10 watt in wrijving – met variabelen zoals het weer (ik heb dit in de late winter/vroege lente getest) samen met mijn sterk fluctuerende vorm – redelijk is moeilijk.

Het lijkt erop dat er een kleine uitstulping in de werkzaamheid was, maar de echte verbetering in tijd was het verschil tussen toen ik nog steeds op mijn typische vaardigheid reed, en wanneer ik mijn beste was. Het was zeker niet alsof ik de OSPW en UFO vastschroefde en het begon te regenen met gemakkelijke PR’s.

En dat is een belangrijk punt voor aspirant- en amateurracers om te overwegen: hoewel de winsten reëel zijn, zijn ze ook minimaal. Veel mensen zouden meer voordelen kunnen behalen door een fietscoach of voedingsdeskundige in dienst te nemen en te investeren in skin-matches, aero-remmen en zelfs lichtgewicht latexbuizen.

Voor mensen die slank zijn en een jaarkaart hebben voor de lokale eindtunnel, kunnen de OSPW-derailleur en UFO-ketting minimale winst opleveren die minimaal is. Hun hoge kosten en de korte wattbesparende levensduur van de kettingen betekenen echter dat ze onderaan mijn lijst met behoeften staan.

Gezamenlijk besparen de UFO en OSPW minder dan 10 watt, wat een enorme tijdsbesparing kan opleveren Matt Phillips