Matt Phillips

Het is lente en het weer warmt op en de paden drogen uit. Dit betekent dat het mountainbikeseizoen in een groot deel van het land uit zijn winterslaap begint te komen. Bovendien betekent dit dat bedrijven de productinformatie van 2016 officieel beginnen vrij te geven.

Fox Shox is typisch een van de eersten die producten van volgend jaar onthult, en doet het dit seizoen opnieuw met de aankondiging van deze 2016 34 Float-vork, Float DPS-schok en EVOL-luchthuls. Ik ontving vroeg monsters en installeerde ze op een Yeti SB5c. Omdat de SB5c was uitgerust met een Factory 34 Float-vork en Factory Float-schokdemper uit 2015, zorgde dit voor een geweldige vergelijking voor en na. Ik kon een paar kilometer op de nieuwe spullen rijden in Fruita en Grand Junction, Colorado en Saint George, Utah.

Ik begin met een paar gedachten over ophanging in het algemeen, duik diep in de updates en bespreek vervolgens mijn voorlopige reisindrukken.

Wat is juist? Wat is beter? Wat is beter voor u?
Een ding dat ik me graag zorgen maak over ophanging in het algemeen, is dat er geen duidelijk gedefinieerd doel is dat de hele ophangingsbedrijven proberen om hun demperliedjes te gebruiken en bochten op te springen. Er is echt geen goed en fout; het is eerder wat lijkt het beste te voelen en wat lijkt het beste te werken? En de firma’s breken die schijn af volgens opmerkingen van hun innerlijke testen, gesponsorde rijders, de mensen en hun nieuwe filosofie.

Ik geloof dat vrijwel elke mountainbiker die opgroeide met mountainbike-ophangingen in de kinderschoenen die ik deed, zou zeggen dat de dingen van vandaag in alle opzichten enorm beter zijn in vergelijking met bijvoorbeeld een Scott Unitrack-vork uit 1990 en Fox ALPS-schok. Maar naarmate de ophanging verbetert en geavanceerder is, wordt het moeilijker om significante prestatieverschillen te vinden tussen de huidige tijd voor en na; en zelfs tussen de huidige apparatuur en goederen van een paar jaar oud.

Er is Ooh, dat vind ik leuker, en Aahh, dat lijkt beter, maar paradigma verandert en vergeet alles wat je weet, nou, dat gebeurt gewoon niet tot nu toe. De verfijningen zijn in de loop van de tijd dat ze kunnen optellen tot een behoorlijk goed spul, maar er zijn minder evolutionaire sprongen. Koop er een als (als) magnetorheologische dempers op mountainbikes komen, maar tot die tijd zijn ze waarschijnlijk allemaal aan het ruziën over wat beter en slechter is in vering op basis van persoonlijke smaak en conditie-specifieke factoren.

En dat is wat ik het leukst vind aan de 2016 34 Float-vork en Float DPS EVOL-schok. Ze geven een rijder meer tools om hun favoriete zintuig of conditie-geschikte afstemming te ontvangen. Natuurlijk zijn er veel andere dingen die nieuw kunnen worden genoemd, maar veel ervan is chip, chip, chipping away om stapsgewijze verbeteringen aan te brengen aan een product dat al redelijk goed was. Maar ruiters de middelen geven om hun juiste te vinden; hun grotere: dat is het goede spul.

Buh-Bye in CTD, Trail Adjust en Boost Valve
Na ons kennis te laten maken met CTD-Climb, Trail, Descend – met zijn eigen line-up uit 2013, heeft Fox die aanduidingen (tot nu toe) verlaten in zijn eigen nieuwe vork en schok op fabrieksniveau.

Er zijn nog steeds drie posities, maar die zijn vandaag de dag eenvoudig, open, gematigd en vastberaden. “We hebben de naam veranderd omdat de producten van 2016 andere aanpassingen en nieuwe technologie hebben”, zegt Mark Jordan, internationaal marketingcommunicatiemanager van Fox. “De Float-atmosfeerveer en FIT4-demper zijn heel anders dan CTD, samen met een titelwijziging helpt dit te identificeren.

Bovendien is Fox teruggekeerd naar flexibele compressiedemping bij lage snelheid van de vork, iets dat het bood met alle FIT2-dempers, maar waar het vandaan kwam met de introductie van FIT CTD (AKA FIT3), die een fijnafstemming met drie of vijf standen bood van deze midden (Trail) stijl. Fine-tuning van de open stijl geldt voor 2016 met een zwarte 22-click knop bovenop de vork. Volgens Jordan hebben we de aanpassingsconfiguratie gewijzigd op basis van feedback van de rijder. Samen met de nieuwe FIT4-demper konden we ook een groter aanpassingsbereik krijgen. De drie compressie-aanpassingen bieden u een breder dempingsbereik dan voorheen. De bedrijfsmodus is in feite een vergrendeling en de compressie-afsteller met lage snelheid die het lied van de open stijl regelt, heeft een vrij breed aanpassingsbereik,van bijna overlappend met de manier helemaal tot zeer lichte compressiedemping.

Zoals de CTD-vork, kan een 2013-2015 Float CTD-schokroutemodus nauwkeurig worden afgesteld met een clicker met drie standen. De 2016 Float DPS-schok maakt gebruik van een vergelijkbare clicker met drie standen, maar verfijnt momenteel de open (voorheen bekend als Descend) modus. Dit is eigenlijk de eerste keer dat een Fox Float inline-schok voor buitenaf heeft gezorgd voor fijnafstemming van de open modus.

Ook verdwenen van de DPS-schok: Boost Valve. Geïntroduceerd in Foxs inline (geen piggyback) schokken in 2010, was of was het een drukgevoelige klep die de compressie verhoogde terwijl de schok werd samengedrukt en voor positiegevoelige demping zorgde.

2016 Fabrieksvlotter 34 Vork
De 34 Float is het centrum van Foxs vorkarray, met een veerweg van 120 tot 160 millimeter voor zowel 27,5- als 74 cm-wielen. Onlangs werd ook een 27.5+ variant aangekondigd. Sorry 66 cm-liefhebbers, Fox maakt geen 66 cm-specifieke versie van de nieuwe vork.

Foxfabriek 34 Float 27.

5 Vork Matt Phillips

De aanpassingen aan het chassis en de demper die hieronder worden beschreven, zijn van toepassing op zowel de TALAS-versie met vaste veerweg als de TALAS-versie met verstelbare veerweg van de 34. Het TALAS-luchtveer- en veerwegafstelsysteem is echter overgenomen in de 2015-vork.

Klim, volg en daal niet meer; vandaag is het open, medium en bedrijf. De zwarte knop in het midden verfijnt de demping op lage snelheid vanuit de open manier. Matt Phillips dat de Float flink is gereviseerd met aanpassingen aan het chassis, de demper en de veer.

Het chassis begint aan de buitenkant en is nieuw, met een lichtere stuurbuis, kroon, bovenbuizen en onderbenen. Deze updates (samen met de lichtere luchtveer beschreven onder ) nemen 219 gram van een 27,5 vork (geclaimd gewicht voor 160 mm vork, 1,746 gram) en 297 g van een 29er vork (geclaimd gewicht om een 140 mm vork te krijgen, 1,769 gram). Mijn preproductie 140 mm Factory Float 27,5 – die Fox van tevoren had uitgelegd, zou dikker zijn dan 1.840 g voor het vervaardigen van artikelen. ongeacht het gewichtsverlies zijn de stijfheid en sterkte van het chassis niet veranderd, zegt Jordan.

Een nieuwe demper, FIT4 genaamd, bevindt zich in het rechterbeen. Fox beweert dat de demper helemaal nieuw is, structuur leent in de FIT RC2-demper in de 36 en 40 vorken, en heel anders is dan de FIT CTD-demper in de 2015 34. Heel anders zou ter discussie kunnen staan, omdat de FIT CTD en FIT4 dempers zijn gelijk in hun eigen verpakking.

Dit is een illustratie van wegsnijden: Foxs-ingenieurs verbeterden de stromingspaden bij de onderste klep (die de compressiedemping regelt) en, dankzij een grotere (10 mm) as, stroomt er meer olie door de klep. Net zoals minder wrijving beter is, is meer olie door een klep iets waar veel ophangingsbedrijven het over eens zijn dat het een goede zaak is, omdat het een preciezere en effectievere demping creëert. Fox stelt dat het totale resultaat aan de compressiekant te allen tijde veel meer controle, een stevigere vergrendeling en een mildere open modus is (met de lage snelheidsregelaar volledig tegen de klok in gedraaid) dan voorheen.

Het ziet er hetzelfde uit als voorheen, maar de zwarte knop verfijnt momenteel de open manier van schokken, een primeur voor een Fox-inline-schok. Matt Phillips Aan de andere kant van de demper zorgen verbeteringen aan het ontwerp van de rebound-zuiger en een betere shim-stack ervoor dat de vork beter blijft rijden tijdens zijn eigen reis en ervoor zorgt dat deze beter kan herstellen van diepe slagen en meerdere slagen (zoals stuurbobbels) , zegt Jordanië. Nog een verandering: in plaats van een dekenlied, verandert Fox nu de rebound-melodie op basis van vorkreizen.

In een andere poot verwijderde Fox de negatieve spiraalveer en verving deze door een luchtveer. Een overdrachtsinterface, zoals Fox al meer dan 16 decennia in zijn eigen Float-schokken gebruikt, stelt automatisch de negatieve veeratmosfeerdruk in op basis van positieve veerdruk. Fox handhaaft het elimineren van de spiraalveer, waardoor het systeemgewicht met een aanzienlijke 125 gram wordt verminderd, zwelling wordt verminderd en geluid en feedback worden verminderd omdat een spiraalveer niet langer in de vork zoemt.

Bovendien moet het betere prestaties leveren aan meer rijders. De snelheid van de negatieve spiraalveer is geselecteerd op basis van Fox’s vermoeden op het gewicht (en dus positieve veerspanning) van een normale rijder. In het geval dat u milder was dan dit cijfer, zou de veersnelheid van de spiraal te sterk zijn en aan de vork naar de veerweg trekken, waardoor de beschikbare veerweg wordt verminderd. Als je dikker was, zou de snelheid niet sterk genoeg zijn en zouden de prestaties bij kleine stoten eronder lijden. Een zelfinstellende negatieve luchtveer zou deze problemen moeten verhelpen.

De andere grote verandering aan de luchtveer is het debuut van luchtvolumeafstandhouders. Als je bekend bent met RockShoxs-tokens, zullen deze precies hetzelfde zijn: brokken plastic die gewoon ruimte innemen en de veercurve veranderen. De afstandhouders hebben voornamelijk invloed op het midden tegen het einde van de vorkbeweging.
De luchtveerhoeveelheidsregelaars van de vorken zitten net onder de luchtkap. Door afstandhouders te verwijderen of toe te voegen, kan een berijder de veercurve van de vork verstoren. Matt Phillips

Door spacers toe te voegen, wordt de curve progressiever, waardoor de vork hoger blijft tijdens zijn eigen reis en de kracht verhoogt die nodig is om de vork te laten zakken. Door de afstandhouders te verkleinen, wordt de bocht aerodynamischer, zodat de rijder gemakkelijker gebruik kan maken van de vorken tijdens de volledige reis. De afstandhouders zijn eenvoudig te installeren en te verwijderen: laat de veerdruk los, verwijder de dop en klik op (of verwijder) afstandhouders.

Rijders die nog nooit een volledige veerweg uit een Fox-vork hebben kunnen halen – evenals rijders die een Fox-vork gemakkelijk afmaken – moeten nu allebei de mogelijkheid hebben om de veercurve te krijgen die ze nodig hebben. De vorken bevatten enkele geïnstalleerde volume-afstandhouders – de out-of-the-box veercurve ligt vrij dicht bij de 2015 Float-veercurve – en er zijn extra afstandhouders meegeleverd. Eén spacer is het minimum en er is een maximum, want bij te veel spacers zal de luchtzuiger in de spacer stack crashen. Dat is slecht. Het maximale aantal afstandhouders is afhankelijk van de veerweg van de vorken; bijvoorbeeld vier in een vork van 160 mm plus zeven op een vork van 110 mm.

De 34 FLOAT 27.5 is voorzien van een veerweg van 140 mm, 150 mm of 160 mm. De 34 FLOAT 29 wordt aangeboden met een veerweg van 120, 130 of 140 mm. Jordan zegt dat de updates in de 34 Float over het hele bord worden toegepast, waarbij de hiaten tussen de niveaus neerkomen op zaken als Kashima Coat en externe demperaanpassingen. De topklasse vork op fabrieksniveau zal op de markt worden gebracht voor

2016 Factory Float DPS EVOL Shock.
Voor 2016 verliest de Float-schok één acroniem, CTD, maar krijgt twee nieuwe: DPS en EVOL. Beide zijn belangrijk, maar ik begin met DPS, omdat het van toepassing is op alle Factory Float-schokken, terwijl EVOL een alternatief is.

Fox Float DPS met EVOL Fox

DPS staat voor Double Piston System en het is niet verwonderlijk dat de Float-demper nu twee zuigers bevat in plaats van één. Van de CTD-schok met enkele zuiger deed 1 zuiger alles: schaalmodus, compressiecircuits en herstartcircuits. Het delen van de piston hing samen met de klimmanier met het lied van de compressie- en rebound-frequenties. Het aanpassen van de stabiliteit van de schaalmodus had ook invloed op al het andere, dus er was altijd een strijd tussen het steviger maken van de stevige modus en het afstemmen van de compressie- en rebound-circuits.

Met DPS voegt Fox een tweede piston toe die speciaal is bedoeld voor de stevige modus, hoewel de hoofdzuiger kan worden gebruikt voor rebound en compressie. Dit betekent dat alle circuits afzonderlijk kunnen worden afgestemd en dat de bedrijfsmodus steviger kan zijn zonder het lied van de gematigde en open manieren te veranderen. Zoals hierboven vermeld, kan de open stijl worden aangepast met een clicker met drie standen.

Een eigenaardigheid van Foxs recente line-up was dat de enduro-georiënteerde Float X-piggyback-schok, die twee kleppen had, een mildere stevige modus had in vergelijking met crosscountry- en proefgeoriënteerde Float inline. DPS lost dat op: de nieuwe bedrijfsmodus voor schokken is steviger dan de Float Xs en veel meer als een traditionele uitsluiting.

EVOL is Fox’s gloednieuwe Extra VOLume negatieve veer. Het is ingebouwd in de atmosfeerhuls en is precies wat het zegt: een negatievere veer met een groter volume dan de standaard negatieve veer van Fox. Het lijkt veel op deze RockShox DebonAir, die vorig jaar werd uitgebracht in de Monarch-schok.

Het vergroten van de negatieve veer vermindert de kracht die nodig is om de schok door te laten gaan. Dit maakt de schok gevoeliger”, zegt Fox, maakt de veercurve aerodynamischer en verbetert de ondersteuning in het midden van de slag. Op papier lijkt het alsof je een stuk golvende spaghetti draagt en aan de uiteinden trekt om het soepeler te maken.

EVOL is optioneel omdat niet iedereen de veranderingen die het biedt zal willen. Een mildere eerste slag kan ervoor zorgen dat de achterwielophanging te veel / te gemakkelijk beweegt om een rijder ervan te laten genieten (hoewel, zoals ik ontdekte, de fijnafstelling van de open modus dit marginaal kan tegengaan).

De EVOL-hoes voegt een klein beetje gewicht toe aan de standaard hoes. Hoewel Jordan geen productiegewichten heeft beloofd, zei hij dat de hit echt minimaal is. Mijn 2016 DPS EVOL-monsterschok (51×200 mm met oogjes) woog 290 g, 36 g zwaarder dan de 2015 Float CTD-schok die ik heb geëlimineerd.

Positief veerluchtvolume bij de 2016 Float DPS-schok blijft instelbaar met Foxs clip-on luchtvolume-afstandhouders.

Het kan zijn dat de Float DPS, samen met het verwijderen van de Boost Valve, geen positiegevoelige demping heeft. Dit geldt voor de demper, maar luchtveren zijn niet perfect lineair en daarom positiegevoelig. Onthoud ook dat het mogelijk is om de schoksnelheid van veel achterophangingssystemen af te stemmen om te zorgen voor wat in feite positiegevoeligheid is.

De bovenstaande upgrades zijn van toepassing op Foxs Factory- en Performance-gradenschokken. Aan de top van de lijn zal Factory Float DPS-jolt worden verkocht voor de aftermarket en zou het in veel lengte- en slagopties moeten worden aangeboden.

Voor de Lockout Nerds
De vork en schokdemper zijn even compatibel met Foxs kabelbediende stuurafstandsbedieningen, inclusief de dubbele afstandsbediening, die beide uiteinden bedient met één hendel.
Fox zal de Float DPS-jolt aanbieden met optionele iRD elektronische afstandsbediening. De iRD-afstandsbediening is niet direct beschikbaar voor de 34-vork.

Rijden
Vanwege sneeuw, ziekte en andere factoren, duurde het niet lang voordat het embargo werd verhoogd zoals ik zou willen. Ik kreeg een paar sterke ritten op het spul, maar misschien niet genoeg om mijn eigen indrukken definitief te noemen. Ze zijn voorlopig en verdienen follow-up, die ik van plan ben te leveren als ik genoeg tijd heb voor de dingen.

Wat ik het leukste vind aan die nieuwe producten, is dat ze rijders meer energie geven om de vering af te stemmen op hun eigen wensen en behoeften. Ik slaagde erin om de volumeafstandhouders en de lage snelheidsdemping in de vork te gebruiken om me beter te voelen – voor mij – dan ik kon met Foxs 2015 34 Float CTD. Het EVOL-blikje is een afstemmingsoptie die ik ook leuk vond, hoewel ik niet zeker weet of ik het op elke fiets wil of wil.

Over het algemeen dacht ik dat de vork en schok, in vergelijking met hun tegenhangers uit 2015, gevoeliger waren en een beter contact leken te krijgen wanneer grip schaars was. Samen leken ze mijn SB5cs-chassis wat meer te kalmeren en hielpen ze me op mijn gewenste lijn te houden. Ik merkte ook op dat de bedrijfsmodi van beide duidelijk steviger waren. Ik gebruik bijna nooit de zakelijke modus / lockout op een fiets, dus dit heeft mijn wereld niet op zijn kop gezet, maar als je van lock-out houdt, dan zul je dit kaliber waarderen.

De 16 34 Float-vork voelde op een intrigerende manier anders aan dan 15: net alsof hij minder bewoog, maar meer deed. Ik had alle vorkreizen gebruikt, samen met de vork die klappen opliep op paden die ik beide goed ken, maar er was minder gevoel van op en neer gaan tijdens het reizen. De fiets leek ook beter te werken op extreem en technisch terrein, en ik voelde minder kans om over het stuur te gaan. Het gevoel was verwant aan het gebruik van een stevigere veer of zelfs compressiedemping (of beide), maar zonder een van die nadelen op vlakker terrein of over kleinere hobbels.

Dit illustreert wat de afstandhouders voor het luchtvolume van de vork met de veercurve doen. Hun effect grijpt echt halverwege de reis aan en is het meest uitgesproken aan het einde van de reis. Vos

Ik weet niet of ik per se sneller was afgedaald met alle 16 vorken, maar het voelde alsof ik efficiënter had gereden en wat meer vertrouwen had om dingen te doen die op het randje van mijn vaardigheden lagen. Ik merkte ook een paar keer op – meestal toen ik een beetje sneller had gereden dan ik zou moeten op onbekende paden – dat toen ik mezelf eenmaal in Oh crap-situaties belandde, de vork beter reageerde dan ik had verwacht. Het hield de fiets veilig en aangesloten zodat ik er doorheen kon stromen en de gazonverkoop kon vermijden. (Of ik heb gewoon een paar keer geluk gehad. Ik zal een van beide nemen)

Het zuidelijke uiteinde van de fiets inslaan: de SB5c is voor mij een fiets die behoorlijk efficiënt aanvoelt op de beklimmingen, dus ik laat hem over het algemeen gewoon in open stijl en rijd. De EVOL kan zijn eigen werkzaamheid niet verpesten, maar hij leek iets gemakkelijker te hurken door gewichtsoverdracht. Om dit tegen te gaan, stootte ik de schokbreker met lage snelheid tegen de middelste plaats, die de achterkant van de fiets een beetje beter vasthield, maar de extra gevoeligheid van EVOL niet leek te doden.

Ik merkte niet dat er, zoals Fox beweert, meer ondersteuning in het midden van de slag was. De schok voelt voor mij veel beter aan dan de Float CTD, maar ook herkenbaar. Het kostte me een tijdje om het door te hebben, maar voor mij voelt de Float DPS EVOL veel aan als Foxs Float X. Dat betekent dat hij, in vergelijking met de Float CTD, het gevoel geeft van meer controle en precisie, zonder pitchen en overslaan en zorgt ervoor dat de fiets meer vastzit in het pad. Net als de vork voelt de nieuwe schok aan alsof hij meer doet met veel minder inspanning.

Fox zegt dat het verhogen van het volume van de negatieve veer de schok gevoeliger maakt en ook de veercurve meer lineair en de ondersteuning van de middenslag verbetert. Fox

Whats Next

Tot nu toe heeft Fox alleen informatie vrijgegeven over de 2016 Float 34-vork en Float DPS-schok met electieve EVOL. Als ik een gokman was, verwacht ik voor 2016 upgrades naar ten minste de 32 en 36 vorken.

Is het beter?

Ik denk dat deze 2016-producten veel beter zijn in vergelijking met 2015-producten die ze vervangen, omdat ze meer afstemmingshulpmiddelen bieden en ook betere koersprestaties leveren. Ik geloof niet dat ze me sneller of beter maken, of ervoor zorgen dat ik meer geniet van het rijden, maar Fox heeft de looks weggenomen en een vork en schok achtergelaten die uitzonderlijk is en me de middelen biedt om ze af te stemmen zodat ze op hun best functioneren voor uw eigen behoeften. Ik denk dat je het voor jou hetzelfde zult vinden, ook al is alles wat je wilt waarschijnlijk aanzienlijk anders dan wat ik nodig heb. En dat is zeker beter voor ons allebei.